La UdL, en una xarxa estatal de recerca en viticultura

Els investigadors del GRAP treballen amb agricultura de precisió i nous sensors

AgroTICaUdL
Grup de Recerca en AgròTICa i Agricultura de Precisió / Foto: UdL

La Universitat de Lleida (UdL) forma part d'una xarxa estatal de recerca en viticultura, seleccionada pel Ministeri d'Economia i Competitivitat com a Xarxa d'Excel·lència: RedVitis. El Grup de Recerca en AgròTICa i Agricultura de Precisió (GRAP) de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) i del centre Agrotecnio participa en aquest projecte liderat per la Universitat Pública de Navarra (UPNA) que té com a objectiu millorar la transferència dels resultats de la investigació al sector vitivinícola.

A més de la UPNA i la UdL, a RedVitis hi prenen part les universitats de Navarra, La Rioja, Illes Balears, Politècnica de Madrid i Politècnica de València; l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) català; i dos centres del CSIC, l'Institut de Ciències de la Vinya i el Vi (ICVV) de Logronyo, i el Centre d'Edafologia i Biologia Aplicada del Segura (CEBAS) de Múrcia.

Aquestes universitats i centres de recerca sumen 10 grups d'investigació que treballaran coordinats. El GRAP de la UdL -dirigit pel professor Joan Ramon Rosell- s'encarregarà de temes de Viticultura de Precisió, com ara la zonificació de la variabilitat intraparcel·lària sobre la base d'imatges aèries i/o de drons, i d'aplicació de nous sensors per a la caracterització de l'arquitectura foliar dels ceps en les plantacions vitícoles.

Altres línies de recerca amb les que treballarà RedVitis són la diversitat genètica de les varietats de vinya de la Península Ibèrica, els efectes del canvi climàtic i la preocupació creixent per la longevitat dels vinyers, ja que si tradicionalment les vinyes podien viure cent anys o més, ara es queden freqüentment en trenta.