La UdL, en un projecte per enfortir el castanyer com a espècie productiva

L'ETSEA se centra en les malalties que afecten a aquests arbres

castanyerETSEAUdL
Castanyers / Foto: C.C. (ETSEA-UdL)

La Universitat de Lleida (UdL) participa en un projecte estatal que té com a objectiu  enfortir el castanyer com a espècie productiva. La iniciativa Saluscastenea, subvencionada pel Ministeri d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Medi Ambient (MAPAMA) dins els ajuts a grups operatius supra autonòmics, aplega set entitats d'arreu d'Espanya. A banda de la UdL també hi prenen part l'IRTA, la Confederació d'Organitzacions de Silvicultors d'Espanya (COSE); l'Associació de Productors i Exportadors de Productes Agrosilvestres de Galícia (PROAGROSILGA); l'empresa Alibos Galicia; el Centre de Serveis i Promoció Forestal de Castella-Lleó (Cesefor); la societat cooperativa andalusa ‘Castañas Valle del Genal’; l'Agrupació de Cooperatives de la Vall del Jerte i l'Associació de productors de castanya de Villuercas (Càceres) .

El principal problema que tractarà el grup operatiu és la regressió del castanyer provocada per la manca de control en l'expansió de malalties com la tinta o el xancre. Aquestes amenaces, a més, s’estan agreujant per noves agressions biòtiques, com la vespeta, o abiòtiques, com la sequera, i afavorides per l'actual estructura productiva. Els investigadors de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la UdL s'encarregaran, precisament, de desenvolupar i transferir tecnologia per a prevenir i reduir els danys causats per malalties al castanyer. Mentre, l'IRTA treballarà amb els castanyers del Montseny, on farà una selecció dels arbres més adequats per a la producció de fruit i de fusta.

El projecte té en consideració l'hàbitat actual, però també la seua potencial evolució segons les previsions climàtiques dels propers anys, de manera que les solucions proposades permetin la persistència dels boscos de castanyer en el futur. A banda de les vessants explicades, el grup n'inclou altres com ara millorar la competitivitat de les petites i mitjanes empreses.

El grup operatiu Saluscastenea és un dels 45 aprovats pel MAPAMA d'entre un total de 311 sol·licituds. Amb aquesta iniciativa es pren en consideració l'activitat econòmica desenvolupada al voltant del castanyer com a un veritable agent generador de recursos en el medi rural on trobem aquesta espècie.