La UdL, en un projecte per crear una xarxa d’intervenció sociosanitària transfronterera

La Càtedra DOTS participa en aquest programa europeu INTERREG-POCTEFA

La Càtedra de Desenvolupament d’Organitzacions i Territoris Saludables (Càtedra DOTS) de la Universitat de Lleida, és un dels vuit socis del projecte europeu Xarxa transfronterera sanitària i social (RETSASO) que lidera la Universitat de Perpinyà Via Domitia (UPVD).

Emmarcat en el programa POCTEFA 2014-2020-INTERREG de cooperació territorial entre l’Estat espanyol, França i Andorra, té com a objectiu millorar l’adequació de la formació, la professionalització i les pràctiques professionals en intervenció social i sociosanitària a l'àrea transfronterera dels Pirineus.

Amb un pressupost de 997.638 euros -111.889 dels quals gestionarà la UdL- compta amb un finançament del 65% del Fons europeu de desenvolupament regional (FEDER). A més de la UdL i la UPVD hi participen les universitats de Girona, Saragossa i Pública de Navarra, i les entitats franceses FAIRE Economie Sociale et Solidaire, Centre Regional de Formation aux Métiers du Social-ERASME i Etcharry Formation Développement.

RETSASO, que es va posar en marxa el passat abril, es desenvoluparà fins a maig de 2022. Els principals resultats que es persegueixen són crear una xarxa d'un centenar d'actors de l'àmbit sanitari i social adherits a una plataforma transfronterera, així com oferir formació provinent dels centres adherits i posar en marxa una plataforma d'informació i eines de treball col·laboratiu (cartografia interactiva, webinars) sobre formació, investigació (diagnòstics avançats) i intercanvis interprofessionals. D'altra banda, es redactarà una normativa ètica sobre la participació a la xarxa i una política de qualitat, que es plasmarà en la concessió d'un segell als adherits.

L’equip de la càtedra DOTS implicat en el projecte està liderat per la professora de la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL, Isabel del Arco. En formen part Òscar Flores, Patrícia Silva i Anabel Ramos (del mateix centre) i María Luisa Guitard i Anna Espart, de la Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia. Centraran la seua línia de treball en l’apoderament de la població per a la promoció de la salut tot col·laborant amb  actors sociosanitaris del territori de ponent, com ara el Departament de Salut a Lleida.

El treball en xarxa dels professionals sociosanitaris a banda i banda dels Pirineus garantirà la difusió de bones pràctiques, l'adquisició d'una perspectiva reflexiva sobre els models d'intervenció, el progrés en l'acompanyament de les persones i el treball col·laboratiu, explica Del Arco, que afegeix que “RETSASO és una oportunitat per intercomunicar el territori, projectar les bones pràctiques sociosanitàries que s’implementin i garantir un model de col·laboració que ajudi a desenvolupar un territori més saludable i sostenible”.