La UdL, en un projecte europeu sobre patògens invasors als boscos

Una vintena d'experts de deu països es reuneixen al campus de Cappont

patogensinvasorsboscosUdL
La reunió aplega una vintena d'investigadors europeus. FOTO: UdL

Estudiar com els boscos europeus han estat afectats per patògens invasors -com ara la grafiosi de l'om o el mildiu dels roures- i com se'n pot mitigar l'impacte ecològic i econòmic, és l'objectiu del projecte RESIPATH, una recerca finançada per BiodivERsA sota el paraigües de l'Horitzó 2020 de la Unió Europea, que aplega experts de deu països.

Liderat per investigadors de la Universitat de Ciències Agràries de Suècia, entre ells el lleidatà i exalumne de la UdL, Jonàs Oliva, aquest projecte, pretén desenvolupar un sistema de detecció precoç que ajudi a frenar la invasió d'aquests patògens que amenacen la biodiversitat europea i que provoquen, a més, pèrdues econòmiques importants.

Una vintena d'experts de Suècia, Àustria, França, Bèlgica, Alemanya, Portugal, Bulgària, Turquia i Noruega, es troben avui a la UdL per fer seguiments de les diferents accions d'aquest projecte, que es va iniciar l'any passat i finalitzarà al 2016. Entre els investigadors, un altre exalumne de la UdL, Blas Mola, que actualment treballa a l'Institut del paisatge i boscos de Noruega.

El paper de la Universitat de Lleida a RESIPATH consisteix a coordinar un estudi socioeconòmic basat en la realització d'enquestes a uns 4.000 ciutadans de la Unió Europea sobre el coneixement que tenen de les malalties provocades per aquest tipus de patògens, amb l'objectiu de poder realitzar campanyes d'informació i prevenció més efectives. Segons els experts, augmentar el coneixement sobre les vies d'introducció i propagació d'aquests patògens entre la societat contribueix a la detecció precoç i, per tant, a la mitigació dels efectes negatius.

Les espècies exòtiques invasores constitueixen una greu amenaça global per a la biodiversitat, ja que en competir pels recursos limitats amb les espècies autòctones, poden dur-les a l'extinció. Les espècies d'arbres seleccionades a RESIPATH -l'om, el freixe, el vern i el roure- són una part integral dels seus ecosistemes, ja que subministren serveis ambientals crucials per a la societat europea, com ara la biodiversitat paisatgística, la protecció de les conques, l'estabilització de les riberes dels rius, així com valors recreatius i culturals, sense oblidar els econòmics vinculats a l'explotació forestal.