La Guerra civil espanyola i l'exili en una mostra fotogràfica

La UdL acull una exposició amb més de cent imatges procedents de França

afp
Una de les fotografies de la mostra / Foto: AFP
Més d'un centenar d'instantànies, procedents del Centre Internacional de Fotoperiodisme de Perpinyà (CIP) i del Memorial del camp de Ribesaltes formen l'exposició La guerra civil espanyola: un conflicte fratricida, que es podrà veure al voltant dels claustres de l'edifici del Rectorat la Universitat de Lleida (UdL) des de dilluns vinent fins a finals d'abril.

Organitzada per l'àrea de francès del Departament de filologia clàssica, francesa i hispànica de la UdL, la mostra recorre en imatges des de l'aixecament militar de juliol del 1936 contra la República fins a la victòria del general colpista, Francisco Franco, l'1 d'abril del 1939, sense oblidar l'exili i la brutal repressió que instaurà el dictador.

L'exposició s'estructura en onze apartats: Abans de la guerra; El cop militar; 1936: un estiu mortífer; La guerra s'internacionalitza; L'esquadrilla André Malraux; Madrid resisteix; 1937: la guerra s'aferma, les grans batalles; 1938: el principi de la fi; 1939: la República agonitza, victòria dels insurrectes; Exili i repressió; i Després de l'exili.

"Pretenem mostrar la guerra per ambdós bàndols, presentant el coinflicte de manera didàctica, amb una cronologia de tots els grans esdeveniments i llurs protagonistes", explica la impulsora de l'exposició, la professora de la UdL, Cristina Solé.

Mentre que les imatges dels deu primers blocs, algunes inèdites, van ser exhibides a Perpinyà el 2016 en ocasió de la commemoració de 80è aniversari de l'inici de la Guerra civil, el darrer apartat, que n'aplega una vintena, ha estat cedit pel Memorial de Ribesaltes.

Les fotografies provenen majoritàriament dels arxius de l'agència France-Press (AFP), de negatius del fons Pau Nothomb (Esquadrilla Malraux), de la col·lecció del periodista Michel Lefebvre o dels arxius espanyols recentment publicats sobre la guerra, com ara el Fons documental Mario Blanco Fuentes.

L'exposició compta amb el suport de l'associació Amitiés Internationales André Malraux, l'Ambaixada de França a Espanya, el CIP i el Memorial de Ribesaltes, l'Institut d'Estudis Catalans, la Paeria, el Consell Social i el vicerectorat de Cultura i extensió universitària de la UdL.

La inauguració, que tindrà lloc a la Facultat de Lletres el proper dia 17 a les 18.30h, anirà a càrrec de l'escriptor i periodista vinculat a AFP, Gilbert Grellet, que parlarà de les intervencions i de les no intervencions estrangeres a la guerra, i de Juan Ocaña, fill d'un republicà espanyol exiliat a França que sobrevisqué a Mauthausen. La guerra civil espanyola: un conflicte fratricida es clourà el 29 d'abril amb la xerrada de la historiadora de l'art i doctora en estudis germànics, Liliane Meffre, sobre l'intel·lectual alemany Carl Einstein (1885-1940), amic i ajudant de camp de Buenaventura Durruti al front d'Aragó.