La Generalitat reconeix la transferència tecnològica de la UdL

El Trampolí rep el segell TECNIO i un ajut per apropar nous biomaterials al mercat

tecniouDl2017
El vicerector Sorribas, al mig de blanc, amb la resta d'entitats reconegudes / FOTO: @accio_cat

L'Agència per la competitivitat de l'empresa de la Generalitat de Catalunya (ACCIÓ) ha atorgat el segell de qualitat TECNIO a la Unitat de Valorització i Transferència (Trampolí tecnològic) de la Universitat de Lleida (UdL) com a facilitadora de tecnologia. ACCIÓ ha valorat entre d'altres la cartera de tecnologies en salut, alimentació i energia desenvolupades per la Unitat i preparades per a ser comercialitzades. L'acrditació rebuda tindrà vigència dos anys.

El segell TECNIO identifica on es troba la tecnologia més innovadora de Catalunya, ja sigui en ens desenvolupadors -com ara universitats, centres de recerca o empreses- o ens facilitadors, les oficines públiques de transferència tecnològica. Disposar d'aquesta acreditació facilita el treball en xarxa, l'accés a noves tecnologies o la participació en programes internacionals de recerca i innovació.

A més de la Unitat de Valorització i Transferència, que ahir va rebre el segell a Barcelona juntament amb altres set entitats catalanes, la UdL compta amb altres dos TECNIO. Es tracta dels centres Desenvolupaments biotecnològics i agroalimentaris (DBA), que treballa en l'àmbit de la bioeconomia, i del GREA Innovació concurrent, especialitzat en l'emmagatzematge d'energia tèrmica, els quals sumen sis patents.

Precisament, la Unitat de valorització i Transferència de la UdL ha rebut també un ajut VALUNI d'ACCIÓ per apropar al mercat el projecte BisPCM: comercialització d’uns nous PCM orgànics d’alta capacitat d’emmagatzematge d’energia, dut a terme per investigadors del DBA i del GREA. L'ajut ha de contribuir a establir un acord de llicència amb una empresa interessada en comercialitzar la tecnologia BisPCM.

Aquesta tecnologia, protegida per una patent de la UdL, té a veure amb una sèrie de nous biomaterials o PCM (phase-change materials), amb unes propietats tèrmiques superiors als què es comercialitzen actualment. La seua principal aplicació es troba en el sector industrial per tal de millorar-ne l'eficiència energètica i cobrir la necessitat d'emmagatzematge tèrmic en processos de transició cap a l'ús de les energies renovables.  Els nous biomaterials es poden obtenir a partir de subproductes d'indústries com ara la del biodièsel o la indústria càrnia i, per tant, representen també una oportunitat de negoci en la línia de l'economia verda i circular, afirmen els investigadors.

La Generalitat de Catalunya ha acreditat 8 centres tecnològics i de recerca, universitats i empreses amb el segell TECNIO. Es tracta de la Unitat de Valorització i Transferència de la UdL, el grup de recerca BioMEMs (CSIC), el Centre Internacional de Mètodes Numèrics a l'Enginyeria – CIMNE (Universitat Politècnica de Catalunya), la fundació i2CAT, l'empresa Inkemia, l'Institut Català del Suro, la Unitat d'Innovació de l'Institut de Recerca Biomèdica - IRB Barcelona (Universitat de Barcelona) i la Unitat d'Innovació del Vall d'Hebron Institut de Recerca – VHIR. D'aquesta manera, en total ja hi ha 68 entitats catalanes que compten amb el segell TECNIO.