L'IEC premia una tesi codirigida per la UdL i un treball de tecnologia d'aliments

La tesi va ser la primera en filologia catalana escrita en aquesta llengua per una ciutadana xinesa

premiiec
Wang Liyun rebent el premi. FOTO:WL
Estudi contrastiu de l’estructura sil·làbica del català i del xinès estàndard i de les implicacions segmentals més rellevants per als aprenents sinòfons, de Wang Liyun, ha estat guardonada amb el Premi Pompeu Fabra de gramàtica que atorga la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC). La seua autora, ha rebut aquest divendres el diploma que l'acredita com millor el treball d'investigació sobre fonètica, fonologia, morfologia o sintaxi de la llengua catalana dels què optaven al guardó -dotat amb 4.200 euros- durant l'acte de lliurament dels Premis Sant Jordi 2021 de l'IEC.

Dirigida per la catedràtica de Filologia Catalana de la Universitat de Barcelona (UB), Maria-Rosa Lloret, i pel catedràtic de Fonètica Aplicada i director de la Càtedra d'Estudis Asiàtics de la Universitat de Lleida (UdL), Joan Julià-Muné (1950-2020), aquesta tesi es va convertir al 2019 en la primera en filologia catalana, escrita i defensada en català per una persona nativa de xinès estàndard.

Es tracta d'un estudi lingüístic sobre la pronúncia comparada del xinès i el català, que investiga el què, el per què i el com de l'aprenentatge del català com a llengua forana per part dels usuaris de la llengua més parlada al món, el xinès estàndard, altrament conegut com a mandarí o putonghuà. La recerca, que va ser finançada per la Càtedra d'Estudis Asiàtics de la UdL entre 2015 i 2019, va obtenir la màxima nota un excel·lent cum laude.

Wang Liyun és doctora en Estudis Lingüístics, Literaris i Culturals, especialització en Estudis Avançats en Lingüística i Literatura Catalanes per la UB i la UdL, llicenciada en Filologia i literatura hispàniques per la Shanghai International Studies University i màster en Traducció, interpretació i estudis interculturals per la Universitat Autònoma de Barcelona.

Fins l'any passat va ser professora de llengua xinesa de l'Institut de Llengües  de la UdL i investigadora del Laboratori de Fonètica Aplicada "Pere Barnils" i de la Càtedra d'Estudis Asiàtics de la UdL. Actualment treballa de traductora i de formadora en llengua i cultura xineses.

En la mateixa convocatòria dels guardons de Sant Jordi 2021 de l'IEC, dins dels premis de les societats filials, l'alumna del grau en Ciència i Tecnologia d'Aliments de la UdL Irene Teixidó va rebre el premi M. del Carmen de la Torre Boronat de l'Associació Catalana de Ciències de l'Alimentació (ACCA) pel treball Millora de la bioaccessibilitat i estabilitat de les nanoemulsions enriquides amb Beta-caroté extret de l’alga Dunaliella salina. El guardó està dotat amb 2.000 euros i inclou la publicació d'un extracte del treball a la revista TECA.

Teixidó, recollint el guardó / Foto: ACCA

MÉS INFORMACIÓ:

Primera tesi de filologia catalana defensada en aquesta llengua per una ciutadana xinesa

CONTINGUTS RELACIONATS

Vídeo del lliurament dels Premis Sant Jordi 2021 de l'IEC