L'EPS lidera un projecte per potenciar 'les vocacions' tecnològiques

El programa pilot s'ha posat en marxa a l'Institut la Mitjana

vocacionstecnologiquesUdL
Professorat de l'Institut La Mitjana, al taller Scalextric inMind. FOTO: EPS

Amb l'objectiu d'impulsar les vocacions científiques i tecnològiques entre l'alumnat de Secundària i oferir una formació específica per a l'accés als estudis universitaris d'aquest àmbit, l'Escola Politècnica Superior (EPS) de la UdL i l'Institut La Mitjana de Lleida han posat en marxa el programa pilot Sinergia.

Es tracta d'un projecte sorgit a partir d'una petició de l'Institut la Mitjana a l'EPS per promoure l'ensenyament de les tecnologies actuals, millorar els resultats acadèmics en aquest àmbit, fomentar la cultura científica i l'esperit investigador, impulsar les vocacions tecnològiques i d'enginyeria, potenciar la interacció entre el professorat universitari i el de secundària i facilitar el contacte dels estudiants que cursin el batxillerat tecnològic amb la Universitat.

Precisament, l'Institut, que el curs vinent posa en marxa el batxillerat, pretén aconseguir que un 15% del seu alumnat de 4t d'ESO opti per la línia tecnològica, segons recull el conveni signat amb l'EPS, així com "convertir-se en un model de referència de com apropar la recerca actual en els camps de la ciència i la tecnologia a l'aula".

Per la seua part, l'EPS ha emmarcat Sinergia en un programa d'impuls del prestigi social i acadèmic del centre que, entre altres, es dirigeix a captar alumnat i a millorar el nivell amb què accedeix als graus. El director de l'EPS, Francesc Giné, explica que si els resultats de Sinergia són bons, l'oferiran a altres centres. En aquest sentit, afegeix que el projecte, amb una durada de tres anys, generarà nous temaris, nous materials i tallers que podran "exporta-se" als instituts que hi estiguin interessats.

Una de les primeres accions de Sinergia ha estat una primera visita de professorat de La Mitjana a les intal·lacions de l'EPS per conèixer de primera mà els tallers i activitats que l'Escola pot oferir a l'alumnat, com ara els tallers Scalextric inMind, Autoconstrucció amb superadobe o Robòtica.

Susana Maza, responsable de Sinergia per part de l'EPS, explica que el model educatiu es basa en emprar una metodologia activa basada en projectes i en l'experimentació. El paper de l'EPS en el projecte no només consistirà a oferir activitats per a l'alumnat, sinó també a formar professorat, codirigir treballs de recerca i participar en l'elaboració dels currículums d'algunes matèries. En una primera fase, seran les matemàtiques, afegeix.