Declaració institucional de la UdL sobre la situació a Catalunya

Aprovada en Claustre extraordinari per prop del 70% dels vots

claustreextraordinariUdL2017
Un moment de les votacions / Foto: UdL

La Universitat de Lleida (UdL) ha aprovat avui en Claustre extraordinari una declaració institucional sobre "els greus esdeveniments succeïts a Catalunya en els últims dies". La sessió ha donat llum verda al document amb prop del 70% dels vots favorables. Han estat 79 sufragis a favor del sí, 23 del no, 9 abstencions i 3 nuls.

Text aprovat pel Claustre de la UdL:

"Davant dels esdeveniments dels darrers dies i els que es poden succeir abans del dia 1 d'octubre, en els quals el Govern de l'Estat està activant un conjunt d'actuacions (administratives, econòmiques, judicials i policials) que coarten l'exercici de les institucions d'autogovern de Catalunya i vulneren les llibertats i drets individuals i col·lectius, el Claustre de la Universitat de Lleida manifesta que:

1) Denuncien i condemnem rotundament la detenció i la imputació de càrrecs penals a persones, moltes d'elles servidores públiques en l'exercici de les seves funcions, que estan complint l'encàrrec del Parlament de l'organització del referèndum de l'1 d'octubre.

2) Condemnem sense pal·liatius l'ús de la intimidació i l'arbitrarietat com a eines de substitució i supressió del debat polític. En aquest sentit, considerem que el desplegament desproporcionat de forces policials per coartar la nostra llibertat no resoldrà el conflicte polític present a Catalunya.

3) Condemnem amb fermesa i rebutgem qualsevol intent d'impulsar processos judicials generalitzats.

4) Ratifiquem l'acord del Claustre de la UdL, de 30 de maig de 2014, de suport al dret del poble català per decidir lliurement i democràticament el seu futur col·lectiu. Recolzem la celebració del referèndum del dia 1 d'octubre com a eina per poder exercir aquest dret.

5) Manifestem el ple recolzament a qualsevol membre de la comunitat universitària que, en l'exercici dels seus drets fonamentals, es pugui veure incriminat en aquest procés. Explícitament volem expressar la nostra solidaritat amb una companya que ha estat afectada per haver formar part de la sindicatura electoral i en condemnem la seva imputació.

6) Rebutgem la intervenció dels comptes de la Universitat de Lleida i de tots els seus organismes i instituts.

7) Defensem el dret indiscutible del poble de Catalunya al ple exercici del seu autogovern i a decidir el seu futur per mitjà d'un referèndum, i donem suport a totes les institucions democràtiques del nostre país.

8) Respectem la diversitat d'opinió, expressions i ideologies de tot el col·lectiu universitari de la UdL: estudiantat, PAS i PDI.

La Universitat de Lleida considera que estem davant d'un conflicte de una naturalesa estrictament política i que s'està posant en perill el nostre sistema democràtic amb l'actuació del govern de l'Estat espanyol, menystenint la sobirania que emana del poble de Catalunya.

Lleida, 26 de setembre del 2017"

El rector de la UdL, Roberto Fernández, ha anunciat que actuarà en conseqüència del què ha aprovat el Claustre, sempre dins de la legalitat, insistint en que aquest és l'òrgan adient per debatre aquests temes i agraint que se n'hagi pogut parlar de forma tranquil·la i pacífica. En aquest sentit, ha manifestat que "els problemes en democràcia només es resolen amb més democràcia" i que el problema es produeix "quan alguns creuen que ja no és possible arribar a un compromís dialogant. No hem de pensar que el diàleg està acabat. Al contrari, ara és quan tindria que insistir tota la societat".

TEXT: Direcció de Comunicació/Oficina de Premsa