Genealogia de la normalització del consum de drogues

Una tesi codirigida per la UdL evidencia el fracàs del prohibicionisme

Pallares-Oro-UdL
Pallarès i Martínez Oro en la presentació d'un dels seus llibres el curs passat. FOTO: UdL

Per què les drogues s’han convertit en normals? Per què hi ha gent que es droga i evita l’addicció? Són les preguntes respon Sin pasarse de la raya. La normalización de los consumos de drogas (Edicions Bellaterra 2015), que s'ha presentat aquesta tarda a la Facultat d'Educació Psicologia i Treball Social.

El llibre és fruit de la tesis doctoral de David Pere Martinez Oró, Sense passar-se de la ratlla. La normalització del consum recreatius de drogues il·legals, dirigida per Joan Pallarès, professor de la Universitat de Lleida, i Joel Feliu, de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Martinez Oró és coautor amb Pallarès de títols com ara ¿Beber para crecer? El consumo de alcohol entre los menores de edad (Editorial Milenio, 2013), Una mirada femenina hacia la cocaína (Milenio,  2011) i Entre rayas. La mirada adolescente hacia la cocaína (Milenio, 2009).

Sin pasarse de la ralla traça la genealogia de la normalització dels consums de drogues en el context espanyol, des dels seus inicis a les pistes de ball de finals dels vuitanta fins a l'actualitat, on aquestes substàncies són consumides per joves integrats socialment. Segons Martinez Oro, investigador de la Unitat de Polítiques de Drogues de la UAB, aquestes substàncies han passat a formar part de la realitat social. "La majoria dels consums es desvinculen dels problemes perquè són compatibles amb les responsabilitats de la vida quotidiana, i en conseqüència, s’entenen com a normals".

El llibre que s'ha presentat avui als alumnes de Drogodependències posa de manifest el fracàs del prohibicionisme, que representa un problema afegit per als consumidors en criminalitzar-los i estigmatitzar-los, i planteja la necessitat de noves polítiques de drogues conseqüents amb els usos actuals, explica l'autor. "Es tracta de viure en una societat amb drogues, però que provoquin els mínims danys possibles: una fita totalment accessible", afirma l'investigador.

El discurs clàssic de lluita contra la droga -afegeix- assegura que totes les drogues són problemàtiques i tots els consums provoquen l’addició, "però els resultats de la recerca mostrem que això és fals". La normalització s'ha presentat oficialment com a problemàtica perquè es considera que facilita els consums i banalitza els riscos, però les polítiques de guerra contra la drogues, tot i els ingents recursos invertits, mai han aconseguit l’objectiu d’allunyar-les de la població", conclou.