Primera promoció de Fisioteràpia a Gàmbia, amb ajut de la UdL

L'objectiu és ampliar el programa a altres països d'Àfrica

fisiàfrica Gàmbia
Les graduades i els graduats / Foto: FIF-UdL
Un total de set joves, tres noies i quatre nois, s'han graduat en la primera promoció de Fisioteràpia a la Universitat de Gàmbia, gràcies al projecte de cooperació Fisiàfrica, iniciat per la Universitat de Lleida (UdL) i coordinat des de la Xarxa Vives d'Universitats. Dos professores i un professor de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia (FIF) de la UdL han participat en la formació de l'alumnat en aquest país africà des de l'any 2014, quan a va arrencar un programa que ara es vol estendre a altres punts del continent.

De moment, Fisiàfrica s'ha desenvolupat a Gàmbia i Moçambic, on la primera promoció d'una trentena de joves es va graduar al 2018. Paral·lelament, la UdL ha engegat un altre programa de formació en fisioteràpia als camps sahrauís d'Algèria, amb l'ajut la Unitat de Desenvolupament i Cooperació (ODEC). Ara, a més, la coordinadora del projecte i professora de la UdL Carme Campoy ha iniciat els contactes per col·laborar amb altres organismes internacionals, com ara la World Confederation for Physical Therapy (WCTP), de cara a ampliar la formació en fisioteràpia a altres països africans.

Fisiàfrica compta amb la participació de les universitats de Lleida, Girona, Illes Balears, Miguel Hernández d'Elx i Vic-Central de Catalunya. A més, té el suport de l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID).

Docents de les universitats implicades es desplacen per impartir la formació, però l'estudiantat també té l'oportunitat de fer pràctiques aquí. De fet, durant el primer quadrimestre del curs 2019-2020 la UdL ha comptat a les seues aules amb quatre alumnes de la segona promoció de Fisioteràpia a Gàmbia i tres de la primera que han estat desenvolupant el seu Treball Final de Grau (TFG).