Enric Casasses presenta el seu darrer poemari a la UdL

'21 Tesis – Escurçons catalans' ha estat publicat a la col·lecció Versos de l'Aula de Poesia

casasses
Enric Casasses a la Universitat d'Estiu de la UdL del 2018. FOTO: UdL
El poeta, narrador, dramaturg i traductor, Enric Casasses, presenta demà a la Universitat de Lleida (UdL) el seu darrer poemari. Es tracta de 21 Tesis - Escurçons catalans, publicat per la UdL en la sèrie 'Aiguaneix' de la col·lecció Versos que edita l'Aula de Poesia Jordi Jové.

Casasses, premi d'Honor de les Lletres Catalanes 2020, ens oferirà un tast del llibre amb la lectura d'algunes d'aquestes composicions. D'una banda, les agrupades en 21 Tesis, un total de 21 poemes filosòfics o sofístics breus escrits per l'autor entre 1975 i 2011. De l'altra, d'Escurçons catalans, 15 poemes de dos versos que canten les dones paixtus "plantant cara a l'opressió pel sol fet de cantar-los", explica Casasses. El primer vers, que es repeteix, fa 9 síl·labes i el segon, 13. No cal que rimin però sí que l'última síl·laba comenci amb mà o amb na, afegeix.

El poemari que es presenta demà a les sis de la tarda a la Sala de juntes del 2n pis de la Facultat de Lletres, està il·lustrat pel propi Casasses. Des de la portada, que llueix un escurçó, fins les il·lustracions de l'interior, que s'enceten amb un dibuix que es podia veure al primer llibre de Casasses, La Bragueta encallada (Druïda, Maó, 1972).

Des de llavors, l'escriptor ha publicat nombrosos poemaris, també narrativa, teatre, assaig, articles i discos amb música, entre altres, de Pascal Comelade. Les seues obres han estat traduïdes a l'alemany, anglès, italià, rus, ucraïnès, castellà i gallec, i ell mateix també ha estat traductor. Majoritàriament d'autors anglosaxons i francesos com Arthur Conan Doyle, Robert L. Stevenson, William Blake, Cyrano de Bergerac, Gérard de Nerval o Antoine Saint-Exupery, tot i que també ha traduït peces de creadors d'altres indrets com Hans Arp, Bob Dylan, Kenneth Patchen, José Lezama Lima, Santa Teresa o Pier Paolo Pasolini.

Entre els guardons rebuts destaquen els premis de la Crítica Serra d'Or 1991 (poesia) i 2011 (traducció), de la Crítica de l'Associació de crítics espanyols 1993, el Carles Riba 199), l'Ausiàs March i el Ciutat de Palma Joan Alcover 1997, el Nacional de Cultura de Literatura 2012 (per la seua trajectòria) i el de la Crítica catalana de poesia (2019).

A la presentació de 21 Tesis -Escurçons catalans també hi participen els responsables de l'Aula de Poesia Jordi Jové de la UdL, Julián Acebrón i Amat Baró.