Els reptes de futur de la docència, al Congrés CIDUI

Les universitats públiques catalanes analitzen el model híbrid accelerat per la COVID-19

docenciavirtual
Una classe en línia del grau de Turisme / Foto: UdL
Més enllà de les competències: nous reptes en la societat digital és el títol del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), organitzat per l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) i les 8 institucions d'educació superior que hi formen part, inclosa la Universitat de Lleida (UdL). El desplegament d'un model híbrid presencial-virtual, accelerat per la pandèmia de COVID-19, és l'eix central de l'onzena edició de la trobada que es desenvoluparà per primer cop en línia del 29 de juny al 2 de juliol. Compta amb la col·laboració de l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) i el Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya.

"El món universitari viu una transformació davant els nous reptes formatius. Apareixen nous perfils d'estudiants que demanen nous models d'ensenyament i aprenentatge, perfils professionals emergents i nous models organitzatius. Tot el debat que es vivia en l'educació superior s'ha vist accelerat pel desplegament d'un model híbrid presencial-virtual, fruit de l'impacte de la pandèmia generada per la COVID-19, que ha portat a una reorganització individual i col·lectiva", expliquen els organitzadors.

"La universitat com a agent social vol donar-hi resposta i per això és necessària la transformació d'estratègies docents i sistemes universitaris, a partir de la generació de coneixement i de pràctiques innovadores avaluables. Espais com el Congrés CIDUI permeten la trobada dels experts per fer-ho possible. Enguany, abordaran quatre àmbits diferents: els estudiants en l'era digital, arquitectures i espais d'aprenentatge, relació universitat-societat i desenvolupament professional dels docents", afegeixen.

L'objectiu és crear un espai d'anàlisi i intercanvi d'estudis, experiències i propostes sobre l'impacte dels reptes als quals s'enfronta el món universitari i la manera d'abordar-los. Hi participaran experts nacionals i internacionals en el marc de sessions plenàries, tallers, sessions orals, monogràfiques i pòsters. En el marc d'aquesta trobada, s'entregaran els premis AQU Catalunya - CIDUI. El lliurament anirà a càrrec del director de l'AQU Catalunya, Martí Casadesús; la vicerectora d'Ordenació Acadèmica i Qualitat de la UdL, Paquita Santiveri; el vicerector de Docència i Aprenentatge de la UOC, Carles Sigalés; i el secretari executiu de l'ACUP i director de la Global University Network for Innovation, Josep Maria Vilalta.

La directora de recerca educativa del Clayton Christensen Institute (Estats Units), Julia Freeland, serà l'encarregada de la conferència inaugural del congrés, que porta per títol Una nova era de l'educació superior? Amenaces i oportunitats que plantegen els models innovadors. La segona sessió plenària serà un diàleg sobre si Té sentit parlar d'una nova pedagogia? i la tercera serà una taula d'anàlisi sobre La transformació dels models de governança de la universitat: com impacta en la dimensió docent?.

Text: Comunicació ACUP / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ: