Els membres de les organitzacions juvenils de carrer busquen respecte

Eix d'un documental, vinculat a un projecte de recerca de la UdL, que es presenta aquesta setmana

buscandorespeto
Fotograma del film Foto: Laboratorio di Sociologia Visuale (Universitat de Gènova)

"En un espai social on les retallades imperen i la desigualtat creix, el que els queda als joves de l'escena pandillera per tractar de ser persones no invisibilitzades és el respecte. Respecte que busquen en la música rap, en les imatges penjades a internet, en la baralles entre grups, en la força demostrada al carrer". Així defineix el documental Buscando respeto el seu director, José González Morandi. El film, vinculat a un projecte de recerca liderat pel Catedràtic d'Antropologia Social de la Universitat de Lleida Carles Feixa, es presenta aquesta setmana a Barcelona i la capital del Segrià. L'estrena tindrà lloc dimecres, 11 de desembre, a la Filmoteca de Catalunya. Divendres es podrà veure a Lleida, en el marc del 16è Fòrum d'Estudis sobre la Joventut.

"Exclosos de tot, de l'escola que els expulsa, del mercat de treball que no els pot absorbir, de l'Estat que sovint els nega papers fonamentals per a l'existència", els joves d'origen immigrant que militen en organitzacions juvenils del carrer "veuen les bandes com unes famílies acollidores", assegura González Morandi. "Tots busquen respecte. I de vegades aquesta cerca constant i obsessiva comporta la humiliació de l'altre, que al final resulta ser igual que tu", conclou.

José González Morandi, Premi Nacional de Cultura l'any 2008 pel documental Can Tunis realitzat amb Paco Toledo, ha tingut contacte amb uns 800 membres de bandes a Espanya, Itàlia, els Estats Units, Equador i la República Dominicana; a través del projecte YOUGANG. Gang policies: youth and migration and local contexts. El catedràtic de la UdL coordina aquesta investigació, duta a terme per Luca Queirolo, del Laboratori de Sociologia Visual de la Universitat de Gènova, que ha estat Marie Curie Fellow a la Universitat de Lleida els darrers dos anys.

El projecte va instal·lar un taller de cinema participatiu en un barri de Barcelona. Així, els mateixos protagonistes - membres d'organitzacions juvenils del carrer- han construït el guió, la música i las escenes. Buscando Respeto "és un viatge audiovisual a la realitat dels joves d'origen migrant i dels sectors populars d'una gran ciutat europea. Construeix una contra-narració sobre els seus mons de vida, centrada en les formes d'apropiació de l'espai i de la ciutat", explica el director del documental.

Web del projecte Yougang