Els documentals de la Mostra de cinema llatinoamericà, a la UdL

Des d'avui i fins dijous es poden visionar a l'Auditori del Centre de Cultures

Documental: Tus padres volveran, a la Mostra de Cinema Llatinoamericà
Fotograma de Tus padres volverán

Des d'avui i fins dijous 14 d'abril, l'Auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera del campus de Cappont de la Universitat de Lleida acull la projecció dels documentals de la Mostra de cinema llatinoamericà de Catalunya, que enguany arriba a la 22ena edició. Aquest és el tercer any que la Universitat de Lleida col·labora amb el festival, gràcies a la implicació de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS). En total, es podran visionar gratuïtament, a les 5 i a les 7 de  la tarda, vuit documentals, la meitat dels quals, argentins.

El programa s'inicia avui amb els documentals Robles, duelo al sol (Sonia Tercero, Espanya, 2015) i Tus padres volverán (Pablo Martínez Pessi, Uruguai 2015), una història sobre la desaparició durant la guerra civil del professor de la Universitat Johns Hopkins, José Robles Pazos, i l'altra, sobre 154 nens, d'entre 3 i 17 anys, que al 1983 van volar sols des d’Europa fins a Montevideo, fills de pares exiliats.

Per demà, estan programats Llévate mis amores (Arturo González, Mèxic, 2014), un relat sobre els mexicans que creuen la frontera en tren cap als Estats Units, i  La parte por el todo (Roberto Persano, Argentina, 2015) basada en pla sistemàtic d'apropiació de menors de la dictadura argentina. Abans de les projeccions de dimarts, a les 10 del matí, alumnat de la FEPTS podrà participar en el taller que Javier Gil, productor del curtmetratge Ventanas (Constanza Castillo i Luis Silva, Xile, 2011), nominat als Goya 2016.

Dimecres, a les 5 de la tarda, serà el torn de La hija de la laguna (Ernesto Cabellos, Perú, 2015), la lluita d'una comunitat camperola dels Andes que tem perdre l'aigua d'una llacuna a causa de la troballa d'or a les seues terres; i a les 7, d'Anconetani (Silvia Di Florio i Gustavo Cataldi, Argentina, 2015), un passeig per la vida de Nazareno Anconetani, de 91 anys, constructor d’acordions, un ofici pràcticament desaparegut.

Les projeccions finalitzen dijous amb La calle de los pianistas (Mariano Nante, Argentina,  2015), una història de pianistes argentins que viuen en un mateix edifici a Brussel·les, i El último pasajero (Mathieu Orcel, 2015), una singular història del propietari d'un hotel d'un poble fantasma de la costa argentina que fa de guia, però res és el que sembla. Aquest documental tancarà la secció de documentals del festival.

A més, també a la Universitat de Lleida es presentaran dijous, els resultats del projecte Moviement International Film School Meeting, una plataforma de coneixement que promou el talent dels més joves com a font per al futur del cinema i que connecti aquesta disciplina amb el videoart, la fotografia, la dansa, la literatura, la filosofia, la música, la tecnologia i la ciència, impulsada per la Fundació Sorigué en col·laboració amb la Mostra de cinema llatinoamericà.