"El talent és la intel·ligència en acció, i s'aprèn"

El filòsof José Antonio Marina, en la presentació del nou Centre de Formació Contínua

AntonioMarinaUdL
Marina ha pronunciat una conferència sobre l'aprenentatge del talent. FOTO: UdL

El talent es pot ensenyar i, per tant, aprendre, de la mateixa manera que es pot aprendre la creativitat o la valentia, ha afirmat avui el filòsof, pedagog i escriptor, José Antonio Marina, que ha estat el protagonista de l'acte de presentació del nou Centre de Formació Contínua (CFC) de la Universitat de Lleida.

Marina, que ha centrat la seua conferència en el talent, l'ha descrit com la intel·ligència en acció, o la capacitat de resoldre problemes reals a partir d'una bona gestió de la informació i de les emocions, tot insistint en el fet que no és quelcom innat, sinó que s'aprèn a partir dels estímuls pertinents i de molt entrenament.

Director de la Càtedra Nebrija-Santander en Intel·ligencia Executiva i Educació, del Centre d'Estudis en Innovació i Dinàmiques Educatives (Ceide-Fundació SM) i president de la Fundació Universitat de pares, Marina ha fet una defensa de la importància de la educació en l'evolució i progrés de la humanitat, perquè és la única cosa que ens diferencia dels animals, ha afirmat, i ha esperonat els presents a ensenyar els alumnes a aprendre, "no només ara, sinó a tenir ganes de fer-ho sempre sempre".

En aquest sentit, l'autor de títols com ara El talento de los adolescentes i Los miedos y el aprendizaje de la valentía, ha advertit que el futur, en un món cada cop més globalitzat i competitiu, passa per l'aprenentatge permanent. "La formació contínua és el mecanisme que ens permet adaptar-nos a l'entorn, una estratègia de supervivència a adoptar sinó volem quedar-nos marginats".

Doctor honoris causa per la Universitat Politècnica de València, Marina ha estat guardonat amb nombrosos premis, entre ells el Nacional d'Assaig, l'Anagrama d'Assaig o el Giner de los Ríos de la innovació educativa.

Per la seua part, el rector de la UdL, Roberto Fernández, ha defensat en la seua intervenció la necessitat de la formació contínua "perquè el talent individual i col·lectiu no és una qualitat passiva sinó que es va construint al llarg de tota la vida". Fernández que ha afirmat que la vocació i l'objectiu de la UdL és ensenyar quanta més gent millor, ha descrit el nou CFC com una eina dedicada a la construcció del talent de les persones i com a un instrument per a la millora del capital humà de les empreses.

En aquest sentit, entre els reptes del CFC estan donar resposta a les demandes específiques dels professionals, les institucions i les empreses, així com a les necessitats culturals de la ciutadania, sense oblidar complementar la formació oficial pensant en l'ocupabilitat dels titulats de la UdL.

El rector s'ha mostrat disposat a aconseguir un catàleg d'oferta d'estudis i títols acord amb amb les demandes de la societat i adequat a l'entorn demogràfic i productiu, malgrat la dificultat, ha dit, per mantenir uns elevats nivells de matrícula en determinats àmbits, sobretot de postgrau. És per això que ha demanat la complicitat i el compromís de la societat i les institucions lleidatanes per completar l'oferta formativa de la UdL.

En l'acte també han intervingut la vicerectora d'Estudiantat, Postgrau i Formació Contínua, Neus Vila, i el director del CFC, Fidel Molina, que ha demanat que l'edifici polivalent del campus de Cappont, o també dit aulari, passi a nomenar-se Centre de Formació Contínua de la UdL.

Oficina de Premsa UdL 28/5/2014
El nou Centre de Formació Contínua de la UdL, obert a empreses i institucions