El principi matemàtic del colomar, guanya el FotoMath 2015/2016

A la quarta edició del concurs s'hi han presentat 417 imatges obra de 195 autors

FotomathUdL1516 / Obligats a repetir pel principi del colomar de Jordi Vila Pérez
Obligats a repetir pel principi del colomar FOTO: Jordi Vila Pérez

Si tens n forats i n+1 coloms, almenys en algun forat hi haurà més d'un colom. Aquest principi matemàtic, el de Dirichlet, anomenat també del colomar, és el tema que ha inspirat la imatge guanyadora del FotoMath 2015/2016. Aquest concurs de fotografia matemàtica, que convoca per quart cop el departament de Matemàtica de la Universitat de Lleida (UdL), té com a objectiu fer palesa la presència d'aquesta ciència exacta en la vida quotidiana i animar a la recerca, la creativitat i la divulgació a través de la fotografia. Els guardons es lliuren aquesta tarda.

Obligats a repetir pel principi del colomar
és el títol de l'obra guanyadora, l'autor de la qual és el jove figuerenc Jordi Vila, titulat en Matemàtiques i Enginyeria Aeroespacial al Centre de Formació Interdisciplinària per la UPC. El segon premi ha estat per Marc Casanovas, un fotògraf subaquàtic badaloní, per Infinit, mentre que el lleidatà Gerard Pinyol, estudiant de  Fotografía Artística a l’Escola d'Art i Disseny de Tarragona,  ha obtingut el tercer premi amb la imatge titulada Triangle RGB.

Els tres guardonats rebran, respectivament, la càmera submergible GoPro Hero 4 Silver edition, el rellotge intel·ligent  Sony SmartWatch 3 SWR50, i una Nikon Coolpix S7000, en l'acte de lliurament dels guardons que tindrà lloc avui dijous, a les 19.00h, a l'Escola Politècnica Superior (EPS).

Els membres del jurat -Núria Conde (UPF), Maite Grau (UdL), Fernando Guirado (UdL) i Ramon Gabriel (fotògraf)-, també han seleccionat 22 fotografies més, com a finalistes d'aquesta edició, a la qual hi han optat 417 imatges d'un total de 195 autors. Per al jurat, són les que millor han sabut plasmar un concepte matemàtic de forma rellevant i original: simetries, banda de Moebius, formes geomètriques, inversions, nombres etc.

Tant les tres obres premiades com les finalistes es poden veure fins al 22 de desembre en una exposició al primer pis de l'EPS, al campus de Cappont. Després, aquestes 25 imatges, juntament amb les premiades en les tres anteriors edicions, visitaran diferents escoles i municipis lleidatans, gràcies a la col·laboració de l'Institut d'Estudis Ilerdencs.

Totes les fotografies que s'han presentant al FotoMath 2015/2016 es poden descobrir, però, en l'exposició virtual del web del concurs.