El llibre medieval, eix d'un col·loqui a la UdL

codicologiallibremedievalUdL
L'experta nord-americana Susan L'Engle ha obert la reunió Foto: UdL

Una vintena d'experts d'arreu de l'Estat espanyol es donen cita avui en el col·loqui De la ploma a la biblioteca: camí vital del llibre manuscrit, que per primer cop se celebra a la Universitat de Lleida (UdL). Centrat en l'àmbit de la codicologia, s'emmarca dins d'un projecte de recerca del Pla Nacional sobre manuscrits il·luminats durant els darrers segles de l'Edat Mitjana als regnes meridionals d'Europa. L'encarregada d'inaugurar la trobada ha estat una de les responsables del Vatican Film Library de la Universitat de Saint Louis (Estats Units), Susan L'Engle.

El col·loqui té com a objectiu l'anàlisi multidisciplinària del llibre des del punt de vista material. L'Engle ha desglossat algunes de les característiques físiques que poden ajudar als investigadors com ara els materials utilitzats o la composició estructural de les pàgines. Per exemple, el pergamí era més típic d'Anglaterra i la pell de cabra, d'Itàlia i Grècia, ha explicat. L'estudi dels detalls dóna pistes importants sobre aspectes poc estudiats com ara el reciclatge de pàgines per escriure nous textos il·luminats a sobre de les inscripcions originals.

A la jornada també han participat com a ponents el catedràtic de Ciències i Tècniques Historiogràfiques de la Universitat de València, Francisco Gimeno Blay, i el professor de Ciències de la Documentació de la Universitat Complutense de Madrid, José Luis Gonzalo Sánchez-Molero.

La inauguració, al Saló Víctor Siruana de l'edifici del Rectorat, ha estat presidida pel vicerector d'Activitats Culturals i Projecció Universitària de la UdL, Joan Biscarri; el degà de la Facultat de Lletres, Joan Busqueta; i les directores del col·loqui: Josefina Planas (UdL) i Gemma Avenoza (UB).

El primer col·loqui bianual sobre manuscrits il·luminats va tenir lloc a la Universitat Complutense de Madrid, al 2013. Fruit de la trobada van sorgir diferents estudis de col·laboració i un projecte estatal, finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat, per crear una xarxa temàtica dedicada a l'estudi medieval.

Més informació

Programa del col·loqui: De la ploma a la biblioteca: camí vital del llibre manuscrit