El GREA validarà un nou material de construcció aïllant

Desenvolupat en el marc d'un projecte europeu per reutilitzar residus d'acer

aillantGREA-UdL
Reunió dels experts europeus a la UdL. FOTO: GREA UdL

L'estació experimental de solucions constructives que el grup de recerca GREA Innovació Concurrent de la Universitat de Lleida (UdL) gestiona a Puigverd de Lleida serà l'escenari aquest estiu de la validació d'un nou material de construcció creat a partir de residus d'acer. Concretament, de pols d'acereria, un residu classificat com a perillós en el Catàleg europeu de residus i amb uns costos alts d'eliminació.

El producte ha estat desenvolupat per investigadors de les universitats de Lleida i Barcelona en el marc del projecte europeu REWASTEE (Recycling steel making solid Wastes for added value Energy Efficiency building products), on a més de la UdL i la UB, hi participen NOVATEK (França), R2M Solution (Itàlia), BRE (Regne Unit), FCC construcción i Trimdelson (Espanya), i EURECAT-Centre Tecnològic de Catalunya, que coordina el programa.

Iniciat al 2014, i amb amb un pressupost total d'1'3 milions d'euros, REWASTEE té com a objectiu reciclar, valoritzar i reincorporar al cicle productiu els residus de l'acer per fabricar productes destinats a l'aïllament tèrmic i acústic.

Segons explica Luisa F. Cabeza, directora del grup de recerca de la UdL a REWASTEE (GREA Innovació Concurrent), "s'espera treure al mercat en breu una tecnologia capaç d'aprofitar els residus de l'acer per crear un material de construcció viable i que respecti les normatives de construcció nacional i europees".

De fet, R2M Solution i BRE estan interessades a comercialitzar aquest material, que fabricaria una altra empresa sòcia del projecte, la catalana Trimdelson, afegeix la investigadora.

Una vintena representants de totes les empreses i institucions implicades a REWASTEE han participat aquesta setmana en una trobada a l'Escola Politècnica Superior de la UdL per ultimar el procés de certificació del material que es vol comercialitzar. Una de les darreres fases serà el seu testeig, aquest estiu, a l'estació experimental de Puigverd.

Aquesta instal·lació destinada a l'assaig de solucions constructives en l'edificació per optimitzar la seua eficiència energètica, es va crear l'any 2004 per avaluar in situ -en lloc del laboratori- els comportaments dels materials de construcció i els consums energètics.

El projecte de recerca REWASTEE, que acaba a finals del 2016, està cofinançat al 50% per la iniciativa Eco-Innovation de la Unió Europea (UE).