El Centre Dolors Piera celebra deu anys en pro de la igualtat

Les discriminacions en el mercat laboral entre dones i homes centren una jornada

IgualtatDonesUdL2016
D'esquerra a dreta: Ana Romero, Joan Viñas i M Ángeles Calero amb l'auca del Centre. FOTO: UdL

El Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones de la Universitat de Lleida (UdL) ha triat el Dia Internacional de les Dones per celebrar el seu desè aniversari. Primer centre d'aquestes característiques creat a les universitats catalanes sorgit per l'impuls del Seminari interdisciplinari d'estudis de la dona de la UdL (SIED) , compleix deu anys sensibilitzant i lluitant contra les desigualtats de gènere a través de la docència, la recerca, la divulgació i l'assessorament.

Avui el  saló Víctor Siurana ha acollit l'acte institucional amb el rector amb què es va posar en marxa, Joan Viñas, la primera de les seues directores, Mª Ángeles Calero, i l'actual, Ana M. Romero. La cantautora lleidatana, Meritxell Gené, ha estat l'encarregada de cloure l'acte amb un recital de poemes musicats d'escriptores catalanes. Abans, s'ha presentat l'auca -amb textos de Sílvia Pons (professora de la UdL) i dibuixos de Laura Miyashiro (il·lustradora)-, que s'ha fet per commemorar l'aniversari.

Tots tres han agraït  l'esforç i la implicació de les persones que van contribuir a posar en marxa el Centre i han destacat la seua trajectòria i les seues actuacions en matèria d'igualtat. Entre elles han citat l'elaboració del I Pla d'Igualtat, la Declaració institucional de tolerància zero cap a qualsevol forma de violència de gènere, el Reglament d'actuació en cas de violència de gènere de la UdL -un dels primers a les universitats espanyoles- i la posada en marxa d'un màster en agents d'igualtat, primer i, actualment, en estudis de gènere i gestió el polítiques d'igualtat.

"Tot i que haguem avançat en la igualtat entre dones i homes és trist que no s'hagi assolit del tot. Hem de continuar treballant tots i totes per la igualtat, a tot arreu", ha conclòs Joan Viñas.

La celebració del desè aniversari es completa demà amb la jornada Ocupabilitat i qualitat en el treball de les dones en el nou context socioeconòmic: dones, accés i permanència en el mercat de treball en igualtat de condicions, finançada pel Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat i pel Fons Social Europeu i que tindrà lloc al campus de Cappont.

Aquesta jornada, que obrirà la catedràtica Dret del Treball i Seguretat Social de la Universitat Autònoma de Barcelona, Carolina Galán, se centra en les desigualtats que actualment pateixen les dones respecte els homes en l'àmbit laboral, així com en els avenços legislatius destinats a evitar la discriminació de gènere en el mercat de treball.  Segons L'Informe sobre treball de l'Institut Nacional d'Estadística dones i homes a Espanya 2015 les taxes d'activitat, d'ocupació i de condicions laborals de les dones són inferiors als homes. Elles tenen més índexs d'atur i assumeixen majoritàriament l'atenció de les responsabilitats familiars.

La trobada inclou també tres ponències temàtiques simultànies on s'exposaran experiències pràctiques sobre: accés i permanència de la dona en el treball, a càrrec de membres de CCOO i UGT; la conciliació laboral en l'àmbit del treball autònom, amb empresàries de l’associació FUNDE; i els plans d'igualtat, que conduirà Inmaculada Pastor (professora Sociologia de la Universitat Rovira Virgili).

Més continguts

El Centre Dolors Piera celebra deu anys en pro de la igualtat