Dret clou els actes de celebració dels seus 50 anys

El filòsof Jesús Conill reflexiona sobre els reptes dels juristes en l'era digital

50anysdretudl
L'acte ha tingut lloc al Saló Víctor Siurana. FOTO: UdL
El Saló Víctor Siurana ha acollit avui l'acte de cloenda dels 50 anys dels estudis de Dret a la Universitat de Lleida (UdL) amb una conferència de Jesús Conill, catedràtic de Filosofia Moral i Política de la Universitat de València, sobre el sentit del dret i l’ètica de les professions jurídiques en l’era digital. Conill ha fet un recorregut des del dret romà fins al modern com a “ingredient bàsic de la convivència civilitzada i del progrés humà”, rellevant per a l’exercici de la llibertat.

Segons ha explicat el filòsof, l’evolució del dret passa de la contribució a l’ordre del coneixement i la interacció humana a l’exercici de les professions jurídiques des de l’ètica i la moral. Per aquesta raó, “encara que molts apuntin que, davant els nous coneixements de les neurociències i les possibilitats que ofereix la intel·ligència artificial, podem caure en la robotització del dret”, això no pot passar perquè la interpretació, la responsabilitat i el principi d’equitat -donar a cadascú el que es mereix- són conceptes que només poden tractar els juristes.

En aquest sentit, el rector de la UdL, Roberto Fernández, ha destacat que “no es pot viure en societats complexes sense dret i sense la gent del Dret” i ha definit Jesús Conill com “un dels mestres que ajuden a fer pensar la resta de persones, i aquestes persones costen de trobar”. Roberto Fernández ha agraït als presents la tasca que s’ha dut a terme durant dècades en la valorització d’aquests estudis a Lleida, i especialment a la degana de la Facultat de Dret, Economia i Turisme de la UdL, M. José Puyalto.

Per la seua part, Puyalto ha destacat que, “al llarg d’aquest temps, ja són 45 promocions més de tres mil les titulades i titulats en Dret de la Universitat de Lleida”, i ha manifestat que avui dia un dels reptes és que “cal que l’estudiantat desenvolupi l’esperit crític”.

En aquesta mateixa línia, el president del Consell Social, Delfí Robinat, ha insistit en “la formació deontològica de l’estudiantat”, atès que el dret regula la societat.

Amb aquest acte, els estudis de Dret de la UdL clouen les celebracions dels seus 50 anys que han anat portant a terme durant el 2018, entre les quals han destacat la convocatòria de concursos, les trobades d’exalumnes; el cicle de cinema jurídic; l’exposició d’orles de diferents promocions, i la concessió del títol de doctora honoris causa a la Premi Nobel de la Pau, Shirin Ebadi.

TEXT: Sui Generis Comunicació Creativa
Carregant el reproductor...