Dos professors de la UdL, editors de la guia 'Cuidado. Invasoras acuáticas'

Inclou 100 espècies d'animals i plantes exòtiques que es troben a la península ibèrica

guiainvasores
Frederic Casals i Jorge R. Sánchez amb exemplars de la guia que han coordinat. FOTO: ETSEA-UdL
Un centenar d'espècies d'animals i plantes exòtiques invasores aquàtiques de la península ibèrica "que tothom hauria de conèixer" conformen la guia gràfica Cuidado. Invasoras acuáticas de la què en son editors i coordinadors els professors de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària de la Universitat de Lleida (UdL) i membres de la Societat Ibèrica d'Ictiologia (SIBIC), Frederic Casals i Jorge R. Sánchez-González.

Publicada en el marc de el projecte hispà lusità de governança i comunicació ambiental de la Unió Europea LifeInvasaqua coordinat per la Universitat de Múrcia, es tracta d'una obra de consulta eminentment pràctica, editada en castellà, portuguès i anglès que es pot baixar de forma gratuïta a Publicacions Lifeinvasaqua. En la seua confecció hi han participat 43 experts de l'Estat espanyol i Portugal i avui, coincidint amb la commemoració del Dia Mundial de les Zones Humides, els seus coordinadors l'han presentada en un acte telemàtic.

Tot i que aquesta guia inclou cent espècies de fongs, algues, plantes, invertebrats, peixos i altres invertebrats, els experts han identificat fins al moment unes 264 espècies que poden suposar un risc per als ecosistemes aquàtics de la península ibèrica. D'aquestes, n'han detectat la presència d'un mínim de 216 i han confirmat que ja s'han establert, com a mínim, poblacions de 179 espècies. La llista, que segueix en constant augment, pot estar subestimada, assenyalen en el pròleg.

Les espècies exòtiques invasores, plantes i animals que s'introdueixen en hàbitats nous i estranys expandint-se fins a dominar la flora o fauna autòctones, estan considerades la segona causa de pèrdua de biodiversitat per la Unió Internacional per a la Conservació de la Naturalesa i constitueixen un problema global que, només a la Unió Europea (UE), causa danys per valor de més de 12.000 milions d'euros, segons dades de la UE.

Entre les espècies seleccionades a la guia s'inclouen algunes de notorietat creixent com el jacint d'aigua (Eichhornia crassipes), el musclo zebra (Dreissena polymorpha), el silur (Silurus glanis), el cargol poma (Pomacea spp.), el llop de riu europeu (Barbatula barbatula), la granota toro nord-americana (Lithobates catesbeianus), la tortuga de petxina tova xinesa (Pelodiscus sinensis) o la coneguda com pesta d'aigua (Elodea canadensis).

Cadascuna de les espècies es ressenya en una fitxa que inclou una foto, una descripció, l'ecologia i el seu hàbitat, la seua distribució original i les zones on s'assenta a la península ibèrica, les vies de penetració i vectors d'expansió (dispersió, mascotes, ornamentació, entre d'altres), així com els impactes que provoca (a l'ecosistema, en la transmissió de malalties, etc.), a més de consideracions legals com ara la seua inclusió o no en el Catàleg d'espècies exòtiques invasores (EEI) o en la Llista d'EEI preocupants per a la UE. La guia també inclou apartats com ara Què pots fer tu, A qui avisar o On puc trobar més informació.

Els coordinadors de la guia insisteixen en la importància de conèixer per a prevenir i així intentar mitigar entre tots aquest problema. "Cal conscienciar la població i influir en totes les normatives per tal de conèixer les actuacions a nivell polític o administratiu sobre la problemàtica”, assenyala Casals.

MÉS INFORMACIÓ:

Guia: Cuidado invasoras acuáticas. Guía de las especies exóticas e invasoras de los rios, lagos y estuarios de la Península Ibérica