El DOSA3D i els tractaments de precisió redueixen fins a un 40% els fitosanitaris en vinya

Resultats del projecte GOPHYTOVID, promogut per empreses vitivinícoles i amb participació de la UdL

DOSA3D
Túnel de pulverització / Foto: S. Planas

El sistema DOSA3D desenvolupat per la Universitat de Lleida (UdL) i el Departament d'Agricultura de la Generalitat aconsegueix reduir fins el 40% l'ús de fitosanitaris en vinya, segons els resultats del projecte d'investigació aplicada GOPHYTOVID: Tractaments fitosanitaris de la vinya en base a mapes de vigor, que s'acaben de presentar. Promogut per les empreses vitivinícoles Raventós Codorníu, Família Torres, Bodega Las Copas, Viñas del Vero i Bodegas Martín Códax; finalitzarà al setembre. També han participat la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), l'empresa FMC Agricultural Solutions i els constructors de maquinària Hardi International i Pulverizadores Fede.

El DOSA3D, desenvolupat pel Grup de recerca en AgròTICa i Agricultura de Precisió (GRAP) de la UdL, ha aconseguit una reducció del consum de fitosanitaris tant en cultiu convencional com ecològic. Els investigadors de la UdL també han validat un protocol per al control d'àcars de la vinya (Eotetranychus carpini i Tetranychus urticae) i han desenvolupat tècniques de viticultura de precisió que permeten confeccionar mapes de prescripció zonal a partir d'imatges del satèl·lit europeu Sentinel.

El projecte GOPHYTOVID, amb una durada de dos anys, ha comptat amb un pressupost total que supera els 613.000 euros, amb l'ajut del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA), a través del seu programa d'ajudes per a l'execució de projectes d'innovació per Grups Operatius, cofinançat per la Unió Europea.

MÉS INFORMACIÓ:

Web del projecte GOPHYTOVID