Consells i eines per a joves per navegar amb seguretat a la xarxa

L'EPS i l'INCIBE organitzen sessions formatives adreçades a alumnat de secundària

sessionsformatives
Una de les sessions formatives. FOTO: EPS-UdL
Més de 150 alumnes de 4t d'ESO i Batxillerat de diferents centres de Lleida i d'Almacelles participen aquests dies en les sessions formatives Privacitat i seguretat a internet, organitzades per l'Escola Politècnica Superior (EPS) de la UdL i l'Institut nacional de ciberseguretat d'Espanya (INCIBE).

Les sessions, que duren dos hores i són eminentment pràctiques, tenen com a objectiu donar consells i eines útils als joves perquè puguin navegar amb confiança per la xarxa. Així, Juan Delfín Peláez, expert en ciberseguretat de l'INCIBE i responsable de la formació, els explica com configurar el navegador google chrome per navegar de manera segura, com configurar el navegador Tor Browser per preservar l'anonimat i la privacitat mentre es navega.

També, els mostra el web Have I been pwned? que permet saber si el teu compte de correu ha estat compromès, és a dir, si s'han filtrat les contrasenyes i el buscador Shodan, un motor de recerca capaç de trobar qualsevol dispositiu connectat a internet: semàfors, càmeres de seguretat, computadores, plantes d'aigua, xarxes elèctriques etc.

La formació va començar ahir a l'EPS amb alumnat de l'Institut Samuel Gili i Gaya. Avui continua amb més estudiantat del Gili i Gaya, el Torrevicens i La Mitjana; mentre que demà, les sessions es duran a terme a l'IES Canigó d'Almacelles on hi participaran 34 joves que cursen el Batxillerat tecnològic.

Peláez, integrant del grup de treball per al desenvolupament de l'esquema espanyol de seguretat industrial, explica que durant les sessions també intenta motivar l'alumnat perquè aprofundeixi en el món de la ciberseguretat i continuï formant-se en aquest camp quan arribi a la universitat, ja que és un sector en expansió que precisa de professionals, afegeix.

Per la seua part, la coordinadora de la iniciativa de l'EPS, Susanna Maza, afirma que preveuen donar continuïtat a aquesta formació el curs vinent, ja sigui amb nivell introductori i(o intermig.