Carles Feixa, distingit per la Generalitat amb l'ICREA Acadèmia

El catedràtic d'Antropologia és el sisè professor de la UdL en rebre aquest premi

ICREACarlesFeixaUdL2017
Carles Feixa. FOTO: UdL

La Generalitat de Catalunya ha distingit el catedràtic d'Antropologia Social de la Universitat de Lleida (UdL), Carles Feixa, amb uns dels premis ICREA Acadèmia 2016, un reconeixement a l'excel·lència en la recerca i la capacitat de lideratge. Aquesta distinció, amb una dotació de 200.000 euros repartits en 40.000 euros anuals durant cinc anys, permet intensificar la recerca del professorat de les universitats públiques catalanes que es troba en una fase totalment activa i expansiva de la seua carrera investigadora, reduint les seues tasques docents i aportant un suport econòmic.

Carles Feixa, professor a la UdL des del 1988, és director del Centre d’Estudis sobre Joventut i Societat. Format a la Universitat de Barcelona, va ampliar els seus estudis a Roma, Mèxic, Berkeley (EUA) i París. A més de a la UdL, ha realitzat activitat docent a la Universitat Autònoma de Barcelona, i ha estat professor visitant en universitats d'Argentina, Mèxic, Perú i Regne Unit.  Al 2006 va ser nomenat doctor honoris causa per la Universitat de Manizales (Colòmbia).

Com a investigador, Feixa es dedica des de fa trenta anys a l’estudi de la joventut, en especial a les bandes juvenils. Els seus projectes de recerca més recents, finançats en convocatòries nacionals i europees -com el primer Horizon 2020 de ciències socials i humanitats- tenen a veure amb els moviments indignats, els jovent del nord d'Àfrica després de la primavera àrab, l’emigració dels joves catalans a Londres, la Garantia juvenil i les narratives de la crisi, on hi participen investigadores i investigadors de diferents disciplines de la UdL, així com de centres de recerca i d'educació superior d'una vintena de països d'arreu del món.

Ha estat assessor de polítiques de joventut de Nacions Unides i del Govern britànic en violència juvenil. És autor o coautor de 45 llibres, com ara De jóvenes, bandas y tribus (Ariel, 1998) -que passa per la cinquena edició-, De la generación@ a la #generación (Need Ediciones 2015), i el darrer, Youth, Space and Time, (Brill 2016), coeditat amb les sociòlogues Carmen Leccardi i Pam Nilan.

El reconeixement com a investigador ICREA Acadèmia implica la dedicació prioritària a activitats de recerca durant els cinc anys del programa. Les dotacions comporten un premi de 16.000 euros anuals de lliure disposició per als candidats seleccionats. A més, el Govern atorga cada any 20.000 euros a la universitat on treballen, més un cànon de 4.000 euros anuals per a la gestió del programa.

Carles Feixa és el sisè professor de la UdL que han rebut l'ICREA Acadèmia des que aquest programa es va crear al 2008. Fins ara compten amb aquesta distinció tres professors de la Facultat de Lletres: Ximo CompanyJordi Martí Henneberg i Flocel Sabaté, una professora de l'ETSEA, Olga Martín, i una altra de l'Escola Politècnica Superior, Lluïsa F. Cabeza.