Premi a un treball sobre una educació física menys sexista

El primer guardó Aurèlia Pijoan, per a una graduada en Educació Infantil i Primària

premi aurelia pijoan
La premiada, amb el jurat / Foto: UdL

Visibilitzar les bases sexistes, estereotipades i discriminatòries sobre les quals s'estableix l'Educació Física escolar és l'eix del treball final de grau (TFG) guanyador del primer premi Aurèlia Pijoan Querol que atorguen el Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones de la Universitat de Lleida (UdL) i l'Institut Català de les Dones. Eva Guardiola Samá, del doble grau en Educació Infantil i Primària, ha recollit avui el guardó dotat amb 1.000 euros pel treball Una educació física menys sexista és possible, tutoritzat per la professora Carme Molet de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social.

"Aquesta proposta busca crear un recurs que impedeixi que certes actituds i pensaments siguin heretades i reproduïdes pel professorat d'Educació Física i Psicomotricitat", ha explicat la premiada. Segons el plantejament de Guardiola, "la identitat masculina s'ha consolidat enfront de dues amenaces: la feminitat i l'homosexualitat. A les dones se les identifica com un cos objecte que ha d'ajustar-se al model avaluat mitjançant la mirada de l'altre i l'activitat física es veu condicionada a aconseguir aquest cos ideal".

Aquesta graduada per la UdL creu que els mestres poden "influir a l'hora d'evitar els estereotips, les discriminacions i el sexisme en les nostres classes". Per això, "cal que incorporem en les nostres pràctiques una visió del gènere, les sexualitats i els cossos que contempli la diversitat existent, i d'acord a les reivindicacions del moviment feminista i LGTBI", ha afegit.

Al premi s'hi podia presentar l'alumnat que hagués obtingut una nota mínima de 9 en el seu TFG presentat durant el curs lectiu 2018-2019, incorporant la perspectiva de gènere en l'abordatge de l'objecte d’investigació. En total, el jurat ha rebut 15 propostes, 14 de les quals d'autoria femenina. D'aquestes, 8 procedien de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social; 3, de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia; 1, de la Facultat de Lletres, 1 d'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària;  1, de la Facultat de Dret, Economia i Turisme; i 1, de la Facultat de Medicina.

El jurat -format per la Coordinadora de Compromís Social, Igualtat i Cooperació de la UdL, Núria Camps; la directora del Centre Dolors Piera, Ana Romero; i les professores Maria José Vilalta, Antonieta Jarne i Loreta Medina- ha tingut en compte "la temàtica d'enorme actualitat que és objecte d'estudi en el treball, el rigor i la coherència metodològica, l'excel·lent tractament bibliogràfic realitzat en el marc teòric, en especial la bibliografia d'importants autores feministes de referència; el bon ús del llenguatge no sexista i la rellevància de les conclusions derivades del treball que permeten seguir avançant en la consecució de la igualtat d'oportunitats entre homes i dones en l'àmbit de l'educació física".

A banda de destacar la qualitat del projecte premiat, Romero ha anunciat que volen ampliar aquest guardó als Treballs de Final de Màster (TFM). Un altre dels reptes pendents, compartit per la resta del jurat, és augmentar la participació masculina.

MÉS INFORMACIÓ:

Bases del concurs