Assaig clínic d'una possible teràpia neuroprotectora en els primers moments d'un ictus

Avancen els objectius de l'estudi REMOTE-CAT a 'Frontiers of neurology'

Neurociencies_Cliniques2020
Grup de Neurociències Clíniques / Foto: IRBLleida

Investigadors del grup de Neurociències Clíniques de la Universitat de Lleida (UdL) i l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida) lideren, amb professionals de la Unitat d'Ictus del departament de Neurologia de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida (HUAV) i el Servei d'Emergències Mèdiques (SEM), un assaig clínic per a estudiar els beneficis d'una possible teràpia protectora en els primers moments en què una persona ha patit un accident cerebrovascular o ictus. REMOTE-CAT es basa en aplicar ja a l'ambulància breus episodis de compressió al braç per tal d'incrementar la circulació intracranial.

Els objectius del projecte, que es desenvolupa també amb els hospitals de Bellvitge, Vall d'Hebron, Hospital del Mar i Sant Pau de Barcelona, els han avançat en un article a la revista científica Frontiers of Neurology. El plantejament és estudiar 572 pacients adults diagnosticats de sospita d'ictus dins de les 8 hores des de l'inici dels símptomes aplicant una teràpia anomenada condicionament isquèmic remot (CIR). Consisteix en l'aplicació amb un dispositiu automàtic de torniquets electrònics al braç del pacient de cicles d'inflat (amb una pressió de 200 mmHg) i desinflat, de 5 minuts cada un, durant el trasllat a l'ambulància, continuant a l'hospital si és necessari.

El facultatiu de la secció de Neurologia de l'HUAV, professor de la UdL i responsable del grup de Neurociències Clíniques, Francesc Purroy, afirma que "aquest projecte permetrà veure si una acció simple i de baix cost té un efecte neuroprotector en els pacients amb ictus agut i millora la seua evolució". Fins al moment s'han reclutat 80 pacients i esperen que els resultats del projecte estiguin disponibles en 2022.

Les teràpies neuroprotectores, com la que proposa aquest estudi, podrien proporcionar una nova opció terapèutica per als pacients que no són candidats per a tractaments com l'eliminació del coàgul a través de l'administració de fàrmacs i/o l'extracció del coàgul mitjançant un dispositiu mecànic (trombectomia mecànica). L'assaig inclourà tant candidats com no candidats a teràpies de reperfusió.

Aquesta investigació és possible gràcies a les ajudes de l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca, l'Institut de Salut Carlos III, la Unió Europea i INVICTUS, xarxa de malalties vasculars cerebrals.

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ:

Article REMOTE Ischemic Perconditioning Among Acute Ischemic Stroke Patients in Catalonia: REMOTE-CAT PROJECT