Art per alleugerir la radioteràpia

Proposen una intervenció sonora al búnquer de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova

radioterapia i art
Un moment de la presentació, amb Carceller a l'esquerra i Mira, a la dreta / Foto: Comunicació HUAV
El Servei d'Oncologia Radioteràpica de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova (HUAV) està desenvolupant de forma pionera el projecte Radiació +++ que busca utilitzar l'art per humanitzar l'espai i millorar l'experiència de tota la comunitat hospitalària: pacients, ex-pacients, familiars i professionals. Promogut pel cap del Servei i professor de la Facultat de Medicina de la UdL, Moisès Mira, es fa en col·laboració amb el Centre d'Art la Panera.

La propera residència artística correrà a càrrec de Lúa Coderch, que proposarà una intervenció sonora al búnquer per millorar l'experiència del pacient. "És un projecte que ens hem fet nostre i que ha aconseguit implicar tot l'equip. Hi creiem fermament hem vist que ajuda a millorar l'experiència dels pacients i dels professionals", ha afirmat Moisès Mira. En la presentació també ha participat l'exprofessor de Medicina José Antonio Carceller.

El programa Radiació +++, en el qual col·laboren una desena d'artistes, compta amb el suport de la Fundació Daniel i Nina Carasso. Fins ara, han participat en el programa Radiació +++ l'artista lleidatana Lara Costafreda, que ha convertit un espai gris i sense llum natural en un lloc colorista i alegre; els integrants de Domestic Data Streamers, que han treballat disciplines pictòriques i interactives; la il·lustradora basca Josune Urrutia, que ha impulsat un diccionari il·lustrat sobre el càncer, i el dramaturg Jaime Conde-Salazar.

L'Hospital Arnau de Vilanova acaba d'estrenar el nou accelerador lineal Truebeam, finançat per la Fundació Amancio Ortega amb un pressupost de dos milions d'euros. La nova màquina permet oferir tractaments més precisos i amb menys efectes secundaris que la que hi havia fins ara. Amb el nou sistema s'escurcen els passos i el temps necessari per col·locar el pacient (el sistema identifica cada malalt abans de començar la sessió), obtenir les imatges i aplicar el tractament.

Text: Comunicació HUAV / Premsa UdL