Arcadi Oliveres Boadella, més que un nom per al CDOCS de la UdL

Familiars, amics i universitaris reestrenen aquest espai dedicat a la solidaritat i la cooperació

cdocs2
Un moment de l'acte d'ahir. FOTO. UdL
Arcadi Oliveres Boadella (Barcelona 1945-Sant Cugat del Vallès 2021) va néixer el mateix any que Estats Units llençà la bomba atòmica contra Hiroshima i Nagasaki, va explicar ahir Núria Camps, coordinadora de compromís social, igualtat i cooperació de la Universitat de Lleida (UdL), durant l'acte amb motiu de l'estrena del nou nom del Centre de Documentació en Cooperació i Solidaritat (CDOCS) de la UdL, dedicat a l'economista i activista.

No sabem si aquest fet va tenir a veure amb que l'Arcadi Oliveres es convertís i sigui, encara ara, un referent en la lluita a favor de la pau, contra la guerra, la despesa i la investigació militar, entre d'altres, ja fos des de la seues classes a la Universitat Autònoma de Barcelona, al capdavant de l'organització Justícia i Pau o en les seues incomptables conferències i publicacions, tal i com recordà qui fou rector de la UdL entre 2003 i 2011 i amic personal de l'Arcadi, Joan Viñas.

Viñas va repassar la trajectòria d'Oliveres en un discurs compromès, ple de reflexions i anècdotes personals, on va destacar que l'amic i mestre va dedicar tota la seua vida només a l'educació i la construcció de la pau, sinó també a la denúncia i la lluita contra el capitalisme que provoca les desigualtats i les injustícies socials, així com a la defensa dels drets dels més vulnerables, de la democràcia i de la llibertat, també per a Catalunya.

Per la seua part, el rector de la UdL, Jaume Puy, va recordar la llarga trajectòria de col·laboració de l'economista i activista en diverses activitats acadèmiques de la UdL durant més de 25 anys, així com el reconeixement i homenatge que li va dedicar la Universitat de Lleida l'any 2009, un acte on hi va assistir.

Que el CDOCS, creat al 1999 i amb més de 7.200 volums i una vintena de revistes actualment, dugui el seu nom "té un fort contingut simbòlic, perquè en les seves estanteries hi han un munt de material que analitza, explica i dona alternatives per transformar la realitat i encarar-nos cap a un món més just, més pacífic, més humà; i precisament aquest propòsit és un dels grans llegats del professor i constructor de pau Arcadi Oliveres Boadella".

A l'acte, on també hi van intervenir l'anterior i l'actual director de la Unitat de desenvolupament i cooperació de la UdL, Xavier Pelegrí i Pere Enciso respectivament, la directora de Biblioteca i documentació de la UdL, Montse Larios, el tècnic del Banc d'aliments de Lleida, Mateo Aventín, i la regidora d'Educació, cooperació, drets civils i feminismes de Lleida, Sandra Castro, va comptar amb la presència de la vídua d'Oliveres, Janine Künzi.

Künzi, que va agrair aquest nou reconeixement de la UdL a qui fou el seu company, va llegir dos textos inèdits de l'Arcadi, un, donant gràcies als seus éssers més propers i a tota la gent que vol continuar el seu compromís de canvi, i un altre, on resumia el seu ideari: la defensa de la pau i de la justícia, sobretot de les persones pobres, sense llar, sense feina, migrades i empresonades. "Si com s'ha dit tantes vegades l'amor no és mirar-se a un mateix, ni tan sols mirar-se mútuament, sinó mirar tots alhora endavant, aquests [principis] són sens dubte una manera de fer-ho".