Alternatives de maneig per fer viable la producció ecològica de soja a Catalunya

Projecte de la UdL amb finançament de la Generalitat

soja2
Camp de soja / Foto: D.P. (ETSEA-UdL)
La Universitat de Lleida (UdL) està desenvolupant un projecte per fer viable la producció ecològica de soja a Catalunya, mitjançant el disseny i l'avaluació d'alternatives de maneig que no requereixin una gran inversió en maquinària i maximitzin el rendiment d'una forma sostenible.  La iniciativa PROSOY, que implica diferents agents del sector com pagesos, escoles de capacitació agrària i cooperatives, compta amb un pressupost de 18.000 euros gràcies a un ajut per incentivar la recerca aplicada en matèria de producció agroalimentària ecològica de la Generalitat.

"La soja ecològica disposa d'un mercat en ple creixement. En les explotacions dedicades al porcí ecològic, l'autoabastiment d'aquesta lleguminosa és una oportunitat per millorar-ne la competitivitat", assegura l'investigador principal, Daniel Plaza-Bonilla. Amb ell treballen la professora Paquita Santiveri, la investigadora Bàrbara Baraibar i l'estudiant de doctorat Genís Simon, tots ells de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA).

Una de les majors limitacions del conreu de soja és el control de la flora adventícia, és a dir, les plantes que creixen de manera silvestre sense haver-les sembrat. Tradicionalment s'han utilitzat binadores –una mena de cultivador que treballa molt superficialment el sòl entre les línies del cultiu- i/o grades de pues de diferent grau d'automatització i control per facilitar el control de males herbes. "Aquest maneig implica una certa inversió en maquinària, hores de feina, recursos humans, consum de combustible i, alhora, compromet la qualitat de la superfície del sòl, disminuint-ne de la matèria orgànica i l'estabilitat dels agregats", explica Plaza-Bonilla.

El projecte PROSOY busca alternatives basades en l'ús de cobertes vegetals, innovacions en el control de la coberta i les plantes adventícies sense l'ús de treball del sòl, per a millorar la qualitat del mateix. També simularan l’impacte del clima sobre la viabilitat d’aquestes alternatives de maneig per a la producció de soja ecològica.

La iniciativa, que espera resultats per a finals d'aquest 2021,  ha establert un camp experimental en un regadiu per aspersió a la zona del Canal d'Urgell amb la col·laboració de Finca Ecomiqueló S.L. També compta amb la col·laboració de les empreses Jolbertal S.L., Cerescamp i Calidad Pascual, les escoles de capacitació agrària de Les Borges Blanques i d'Alfarràs, i cooperatives com la d'Artesa de Segre.