Alerten que la desinformació i les 'fake news' aniran a més

L'1-O, les notícies sobre migració i les mentides a xarxes, entre els casos abordats

simposipremsaUdL2019
Un moment de la taula redona. FOTO: UdL
"Hi ha gent organitzada amb recursos i mitjans produint desinformació i això anirà a més". Així ho afirmava Stéphane M. Grueso, responsable d'alfabetització mediàtica i estratègia educativa del projecte Maldita.es -dedicat a desmuntar mentides i rumors que es difonen tant a les xarxes com als mitjans de comunicació-, que ha defensat que cal amb urgència educar mediàticament la ciutadania, ja que la gent s'ho creu tot.

Grueso, ha participat aquest matí a la taula redona Casos de desinformació i fake news del V Simposi sobre llibertat de premsa que organitzen la Universitat de Lleida i el Col·legi de periodistes de Catalunya, on també hi han intervingut,  Josep Gifreu, catedràtic emèrit de teoria de la comunicació de la Universitat Pompeu Fabra i autor del llibre El quart poder i la independència, i Maria Manyosa, coordinador de l'Observatori d’actualitat dels discursos discriminatoris de Mèdia.Cat, projecte del Grup de Periodistes Ramon Barnils.

El col·laborador de Maldita.es ha advocat per no utilitzar el terme 'fake new' perquè "si ho fem estem donant-li categoria de notícia a la mentida i la falsedat". Per això ha defensat que és millor parlar de desinformació, perquè inclou més coses que les 'fake news'.  Grueso ha dit que la desinformació es distribueix en tots els suports i formats i que sobretot són els discursos polítics on es diuen més mentides. En aquest sentit, ha explicat que la darrera campanya electoral ha estat "un continu de dades falses".

Per la seua part, Josep Gifreu, que ha fet un estudi sobre la polarització dels mitjans de comunicació durant el procés i el referèndum de l'1 d'octubre, ha criticat la seua manca d'independència, tot qualificant-los de submisos a les directrius dels governs i actuar com els seus altaveus.

Finalment, Maria Manyosa, ha alertat sobre les males praxis dels mitjans de comunicació quan parlen de persones migrades i que contribueixen, ha dit, a construir imaginaris col·lectius basats en falsedats i discursos discriminatoris. Així es desprèn de l'estudi realitzat per l'Observatori d’actualitat dels discursos discriminatoris de Mèdia.Cat de Grup Barnils que la comunicadora social ha presentat en la jornada d'avui.