Un centenar d'investigadors, al 1r congrés internacional de l'INDEST

Demà es presenta un estudi finançat per RecerCaixa sobre diversitat a l'escola

congresINDEST2017UdL
Roberto Fernández i Fidel Molina, durant la inauguració / Foto: UdL
Prop de 100 investigadors debaten des d'avui a la Universitat de Lleida (UdL) les claus del desenvolupament social i territorial en el primer congrés internacional de l'INDEST. La trobada, que se celebra fins demà en diferents espais del campus de Cappont, integra quatre simposis específics, entre els quals destaquen els projectes que han rebut el suport del programa RecerCaixa, impulsat per l'Obra Social "la Caixa" en col·laboració amb l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP). Demà es presenten els resultats preliminars de l'estudi Diversitat cultural i igualtat d'oportunitats a l'escola, liderat pel professor Jordi Garreta.

El congrés s'ha inaugurat avui amb la conferència del professor d'Economia Aplicada de la Università degli Studi G. D'Annunzio di Chieti-Pescara, Emanuele Felice, sobre els patrons que provoquen un desenvolupament desigual de les regions italianes partint dels diferents indicadors que ara es tenen disponibles com el PIB regional, el capital social o el potencial de mercat, entre altres. Aquesta ponència s'emmarca dins del primer dels quatre eixos temàtics del congrés, que coincideixen amb les línies de recerca principals de l'INDEST: l'activitat socioeconòmica i territorial sostenible; les mobilitats, transicions i relacions socials; la societat del lleure i el consum cultural, i les generacions –infància, joventut i envelliment.

D'aquesta manera, les 63 conferències i comunicacions es produeixen de manera simultània segons el focus d'interès i algunes formen part alhora dels simposis que encabeix. Així, en primer lloc ha tingut lloc el simposi Language, inequalities and identity in Catalonia: an intersectional approach, organitzat per la professora de Filologia Anglesa de la UdL, Lídia Gallego Balsà. A aquest se li sumen el referent a El llegat mediàtic del Patrimoni Industrial del Grup de Recerca sobre Patrimoni Industrial, impulsat pel catedràtic del Departament de Geografia i Sociologia de la UdL, Jordi Martí Henneberg; el d'Interpretació i aprofitament dels recursos patrimonials a Lleida, amb Ivan Rega i Isidre Puig, del Departament d'Història de l'Art i Història Social;  i el de Diversitat cultural en la societat i l'educació, liderat pel professor Jordi Garreta, que presentarà les conclusions de la seua recerca aquest divendres, a partir de les 10.00h a la Sala de videoconferències del Centre de Cultures.

En l'acte inaugural, el rector de la Universitat de Lleida, Roberto Fernández, ha recordat que la recerca de la UdL pivota sobre quatre grans problemes de la humanitat: l'alimentació, la salut, l'energia i la sostenibilitat, i el desenvolupament de les societats humanes. Quant a la recerca en ciències social i humanitats, "no ha de tenir cap mena de complex d'inferioritat amb relació a la resta de comunitats científiques", perquè tots els investigadors "contribuïm a establir les línies de previsió del futur de la humanitat", ha assenyalat.

Sobre l'INDEST, el rector de la UdL ha afirmat que "és un institut interdisciplinari on no hi ha d'haver disciplines sinó bona recerca realitzada a l'empara del mètode científic", concloent que "les ciències socials i les humanitats contribueixen, sens dubte, al canvi i al desenvolupament de les societats humanes".

Text: Suigeneris Comunicació Creativa