Un Sorolla en una capsa de cigars

El CAEM de la UdL confirma l'autoria de la peça d'una col·lecció privada

caem sorolla cigars
Analitzant 'Embarcadero del Retiro' / Foto: CAEM-UdL

El Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida (UdL) ha finalitzat l'estudi d'una obra de joventut del pintor luminista Joaquim Sorolla en un curiós suport. Es tracta d'una peça de petit format, de només 16,9 x 27,6 centímetres, a la tapa d'una capsa de cigars. El CAEM ha confirmat l'autoria d'Embarcadero del Retiro, pintada per Sorolla als 19 anys i dedicada al matemàtic Augusto Krahe. Forma part d'una col·lecció privada.

Utilitzant la fotografia digital HD, la microfotografia digital mitjançant llum difusa reflectida, fluorescència visible induïda per llum ultraviolada (UVF 365nm) i fotografia infraroja, els experts del CAEM han comprovat els trets tècnics de Sorolla en aquesta obra de 1882 "pulcrament firmada amb ploma amb un material orgànic que podria ser betum", explica el catedràtic d'Història de l'Art de la UdL i director del CAEM, Ximo Company. Destaquen el tractament de la llum i la capacitat de "capturar un instant amb el seu etern moviment".

"En aquest paisatge el primer que sorprèn és que tot roman viu, com si estigués acabat de pintar. Reviu la càlida atmosfera d'un matí de l'estiu de 1892 en el Retir.  La grandesa d'aquesta obra resideix en la seua capacitat de continuar seduint a l'espectador", explica el catedràtic. "Es revela aquí com un dels taumaturgs de la llum més sorprenents que ha donat la història de la pintura espanyola de tots els temps. Així ho proclamen les prodigioses taques canviants de llum i ombres que veiem en el sòl ocre, vermellós, i gris de l'extrem inferior dret", afegeix.

Joaquín Sorolla  va compartir casa amb Krahe durant l'etapa d'estudiant membre de la Reial Acadèmia de Ciències, a Madrid. La pintura, que el valencià va començar a executar com un simple apunt, es va acabar convertint en "una instantània prodigiosa", segons l'expert de la UdL.

La besnéta del pintor i màxima certificadora de la seua obra, Blanca Pons-Sorolla, també n'ha reconegut l'autenticitat. "És una obra extraordinària i molt primerenca; m'encanta", ha afirmat a La Vanguardia.