9 de novembre de 2011

La Marató finança un projecte de l'IRBLleida sobre la prevenció de l'ictus

. Tres grups de la Facultat de Medicina de la UdL participen en la recerca, subvencionada amb gairebé 300.000 euros
audio
Grup de Neurociències Clíniques de la Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEEl Grup de Neurociències Clíniques coordina la recerca, amb el doctor Purroy (primer per la dreta) / FOTO: IRB Lleida
baixcorva
L'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida) rebrà prop de 300.000 euros de la Fundació la Marató de TV3 per finançar un projecte destinat a la prevenció de l'ictus o infart cerebral, principal causa de discapacitat en els adults. Hi participen tres grups de recerca de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida (UdL). El grup de Neurociències Clíniques, liderat pel professor Francesc Purroy, coordina la feina, en què també participen els grups de Neurobiologia Molecular del doctor Joaquim Egea i el de Fisiopatologia Metabòlica, del doctor Manel Portero.

El projecte Predictus té com a finalitat descobrir biomarcadors que permetin un millor diagnòstic i pronòstic dels pacients amb isquèmia transitòria. Es tracta de persones que durant uns minuts o hores tenen símptomes neurològics de l'ictus com ara alteració de la parla o dèficits motors secundaris a l'oclusió d'una de les artèries del cervell. Malgrat la transitorietat dels símptomes, tenen un risc elevat de patir un ictus isquèmic establert, especialment en la següent setmana.

Els investigadors se centraran en localitzar molècules al torrent sanguini que permetin saber si el pacient realment ha patit una isquèmia transitòria i si, a més, té un alt risc de recurrència. Així es podran establir estratègies que permetin seleccionar els pacients de major risc. Per a descobrir aquests biomarcadors, comptaran amb l'ajut d'un model animal. Les dades obtingudes s'integraran amb les de la clínica amb pacients i les de cultius cel·lulars.

El projecte Predictus té com a finalitat descobrir biomarcadors que permetin un millor diagnòstic i pronòstic dels pacients amb isquèmia transitòria, els quals presenten un elevat risc de patir un ictus isquèmic establert
Els grups implicats en el projecte també centraran la seua recerca en el possible efecte neuroprotector d'aquests episodis transitoris contra la isquèmia permanent, el que es coneix com a fenomen de tolerància isquèmica, que s'ha comprovat en ratolins però encara no s'ha demostrat en la pràctica clínica. La tolerància s'aconsegueix mitjançant la secreció d'enzims que intenten defensar a l'organisme d'una agressió isquèmica més important. Això podria ser de gran interès per al desenvolupament de teràpies neuroprotectores en humans.

Els diners de la Marató corresponen a la convocatòria del 2010 sobre lesions medul·lars i cerebrals adquirides, que va recaptar més de 8'7 milions d'euros. En total, es finançaran 30 projectes. El lliurament dels ajuts tindrà lloc aquest vespre a la Universitat Autònoma de Barcelona.