9 de juliol de 2009

La UdL desenvolupa un teclat virtual per a persones amb discapacitat

. L'aplicació, realitzada en el marc de la Càtedra Indra-Fundació Adecco-UdL, permet l'escriptura de textos en cinc idiomes
audio
Virtualkeyboard. Teclat Virtual. Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGE Presentació del VirtualKeyboard a la UdL
La Universitat de Lleida ha desenvolupat un teclat virtual que facilita l'accés de les persones amb discapacitat motriu a les noves tecnologies. El projecte VirtualKeyboard, que s'ha posat en marxa en el marc de la Càtedra Indra-Fundació Adecco-UdL coordinada pel professor Jordi Palacín, permet l'escriptura de textos mitjançant qualsevol dispositiu capaç de controlar el cursor de la pantalla com ara el ratolí, el joystick o el touchpad. Aquesta eina pot beneficiar més d'un milió i mig de persones amb problemes de mobilitat a l'Estat espanyol.

VirtualKeyboard funciona mitjançant una aplicació que apareix en la pantalla de l'ordinador i que permet l'escriptura de textos mitjançant la pulsació de tecles virtuals. El sistema incorpora innovacions tecnològiques que faciliten al màxim l'escriptura per a persones amb discapacitat motriu que no poden utilitzar teclats convencionals. Així, VirtualKeyboard compta amb funcions de predicció de paraules. Els algorismes aprenen de la manera d'escriure de l'usuari i milloren exponencialment les seues taxes d'encert. Les proves realitzades escrivint textos literaris d'entre 15.000 i 20.000 paraules demostren un estalvi de fins a un 40% en les pulsacions de tecles necessàries per a escriure'l, al voltant de 7.000 paraules menys.

VirtualKeyboard pot beneficiar més d'un milió i mig de persones amb problemes de mobilitat a l'Estat espanyol
VirtualKeyboard ofereix 5 diccionaris que incorporen les paraules més usuals del castellà, el català, l'anglès, el francès i l'italià. A més, compta amb un sistema d'aprenentatge automàtic que li permet ampliar la seua base de paraules i crear nous diccionaris en qualsevol llengua basada en l'alfabet romà. Així, l'estil d'escriptura dels usuaris s'actualitza automàticament i permet a l'aplicació utilitzar diversos diccionaris en un mateix idioma i adaptar-los a usos específics optimitzats: escriptura d'e-mails, escriptura tècnica, escriptura literària, etc.

Signatura del Conveni UdL - Indra a al presentació del Virtualkeyboard [+] AMPLIAR IMATGELa UdL ha renovat el seu conveni de col·laboració amb Indra i la Fundació Adecco
En el marc de la presentació del projecte VirtualKeyboard, la UdL ha renovat el seu conveni de col·laboració amb Indra i la Fundació Adecco per donar continuïtat a les activitats d'investigació, desenvolupament i transferència de tecnologia -així com de formació i divulgació- en l'àmbit de les Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions (TIC). Tant el rector Joan Viñas com el director d'Indra a Catalunya, Manel Brufau, i el director general de la Fundació Adecco, Francisco Mesonero, han reafirmat el seu compromís amb la responsabilitat social.

El desenvolupament tecnològic del VirtualKeyboard és d'accés lliure i gratuït. Pot instal·lar-se i executar-se en qualsevol ordinador equipat amb el sistema operatiu Windows. L'ús de l'aplicació és totalment intuïtiu i no requereix formació prèvia. El VirtualKeyboard complementa el ratolí virtual HeadMouse, creat per la UdL al 2008 i que ha tingut una àmplia acceptació a tot el món. En total s'han comptabilitzat més de 225.000 descàrregues des de països com Xile, Mèxic, Colòmbia, Argentina o Brasil.

MÉS INFORMACIÓ

VIRTUALKEYBOARD. Grup de Robòtica - Universitat de Lleida

Teclat virtual en pantalla que incorpora un sistema de predicció per facilitar l'escriptura
Programari gratuït, dissenyat específicament per a persones amb discapacitats motrius

Teclado virtual en pantalla que incorpora un sistema de prediccion para facilitar la escritura
Software gratuito, diseñado especificamente para personas con discapacidades motrices.

On screen keyboard with prediction capabilities for an easy writing
Free software, designed specifically for people with mobility impairments