27 de gener de 2009

Comencen a plantar-se els primers arbres a l'Arborètum

. Preveuen que el Jardí Botànic estigui enllestit a la primavera

Plantada d'arbres a l'Arborètum de la UdL [+] AMPLIAR IMATGE Joan Viñas ha estrenat la plantada d'arbres amb un avet del Caucas
L'Arborètum comença a prendre forma. Avui han començat a plantar-se les primeres unitats de planta rebuda, prop d'un centenar d'arbres, majoritàriament de fulla caduca, que formaran part dels paisatges de la fageda, el bosc de sequoies, la roureda americana i el bosc euxínic.

És precisament aquest darrer paisatge, el del bosc euxínic, el que s'ha estrenat amb la plantada d'un avet del Caucas. A aquest exemplar, el seguiran, en el mateix paisatge, altres avets, nogueres, acàcies de Constantinoble, fals plàtans, arbres del ferro i un avellaner de Bizanci. A més, aquesta primera remesa inclou roures comuns i americans, aurós platejats, acàcies de tres punxes, nogueres negres, cercis canadensis, arbres de les tulipes i tuies gegants. Tots ells han estat produïts a Girona.

Durant el que queda de mes de gener i els propers mesos de febrer i març, s'aniran rebent i plantant la resta d'unitats. En total, el jardí botànic tindrà 873 arbres, 41 palmeres i plantes palmiformes, 52.180 arbustos i 390 bambús, de 174, 4, 172 i 6 espècies diferents, respectivament, que s'hauran "criat" a diferents països d'Europa.

Plantada d'arbres a l'Arborètum de la UdL
El projecte de jardí botànic, que forma part del Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida, va ser redactat per un equip de professors de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària de la UdL, dirigit per Miquel Pascual. Amb una superfície aproximada de 70.000 m2, a l'Arborètum s'hi representaran tots els biomes que allotgen elements arboris (taigà, boscos caducifolis, boscos d'espècies escleròfil·les o mediterranis i selva temperada), tot recreant-se els paisatges boscosos característics de cadascun d'ells.

Es tracta del bosc xilè, el cedral nord-africà, el bosc californià, la rambla mediterrània, les formacions de llorer, la pineda, l'alzinar i el carrascar, la sureda, la roureda submediterrània, la fageda europea, el bosc de ribera, la roureda nord-americana, el bosc mesofític asiàtic, el bosc euxínic, l'àrea de bambús, el bosc de taxodis, el de sequoies i el taigà. Tots aquests paisatges, representatius de les diferents zones del planeta, es vertebraran a partir de l'aigua, ja sigui en moviment o en forma de làmina.

Accessible per a discapacitats físics i visuals, serà al mateix temps un espai de recerca i de docència per al professorat, els investigadors i l'alumnat de la Universitat de Lleida. El projecte de l'Arborètum inclou a més la construcció d'un edifici per allotjar oficines, l'atenció al visitant i laboratoris. Es preveu que a la primavera el jardí botànic estigui a punt.