26 de juny de 2013

Sostenibilitat, eficiència i gastronomia per millorar el sector agroalimentari

. Campus Iberus presenta a Pamplona un estudi sobre el futur d'aquest àmbit a la Vall de l'Ebre

Campus Iberus / Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGEA l'esquerra, Olga Martin (UdL) en la presentació de l'estudi / FOTO: UPNA
El Campus d'Excel·lència Internacional Vall de l'Ebre, Campus Iberus, va presentar dimarts a Pamplona un pla d'acció per millorar la competitivitat i la innovació del sector de l'agroalimentació i la nutrició. L'estudi ha estat elaborat gràcies a un acord assolit entre Campus Iberus i l'Obra Social "la Caixa" que té com a objectiu promoure i facilitar polítiques de creixement econòmic a la Vall de l'Ebre. Campus Iberus està integrat per la Universitat de Lleida, la Universitat de Saragossa, la Universitat Pública de Navarra i la Universitat de la Rioja.

La jornada es va celebrar al Palau de Baluard i va comptar amb l'assistència de més de cent persones procedents del sector agroalimentari i de la nutrició, de diferents administracions i de les quatre universitats que integren Campus Iberus. Va ser presentada per la periodista Marisa Lacabe i va començar amb un acte inaugural presidit per Julio Lafuente López, rector de la Universitat Pública de Navarra; Felipe Pétriz Calvo, president de Campus Iberus; i per Enric Banda, director de l'Àrea de Ciència, Recerca i Medi Ambient de la Fundació "la Caixa".

El pla d'acció per millorar la innovació en l'àmbit agroalimentari i de nutrició va ser presentat per J. Javier Sánchez Asín, coordinador de Campus Iberus. En aquest informe, es posen de manifest les potencialitats del sector agroalimentari i de la nutrició en la Vall de l'Ebre, que és el primer sector industrial d'aquesta àrea geogràfica, representa el 20% de la indústria agroalimentària nacional i suposa el 30% de les exportacions espanyoles en aquest àmbit. L'estudi, en què han participat representants del sector agroalimentari i de l'Administració, aposta per millorar la qualitat dels aliments que es produeixen de forma sostenible, reduir els costos dels processos productius a través de noves estratègies i per crear productes directament relacionats amb la gastronomia de la Vall de l'Ebre i les tendències dels consumidors.

El programa va continuar després amb una taula rodona amb el títol "El sector de l'agroalimentació i nutrició i el desenvolupament econòmic" i que va comptar amb la presència de Maria Antònia Fernández de Pablo, directora gerent del Clúster Aragonès d'Alimentació; Iñigo Nagore Ferrer, conseller d'Agricultura, Ramaderia i Medi Ambient del Govern de la Rioja, Jesús Sarasa Jeffers, director gerent d'Agropecuaria Navarra Societat Cooperativa, i d'Olga Martín Belloso, catedràtica de Tecnologia d'Aliments de la Universitat de Lleida. Posteriorment, va intervenir Màrius Rubiralta, director del projecte Campus Universitaris i Creixement Econòmic, impulsat per l'Obra Social "la Caixa" i en què s'emmarca l'estudi sobre el sector de l'agroalimentació i la nutrició en la Vall de l'Ebre. La cloenda d'aquesta trobada va anar a càrrec de la presidenta del Govern de Navarra, Yolanda Barcina Angulo; el rector de la UPNA, Julio Lafuente; i de Raúl Marqueta Bueno, director territorial de La Caixa a Navarra, Aragó i la Rioja.

L'alimentació i la nutrició és un dels eixos bàsics del projecte Campus Iberus, al costat de l'energia sostenible, la tecnologia al servei de la salut i la conservació del patrimoni cultural. El pla d'acció que es presenta la setmana que té com a objectiu donar suport i reforçar la competitivitat i sostenibilitat d'un sector, l'agroalimentari, que és estratègic en les comunitats d'Aragó, Navarra, la Rioja i Catalunya.

Aquest projecte està emmarcat en el programa pilot Campus Universitaris i Creixement Econòmic impulsat per l'Obra Social "la Caixa". Aquest programa vol donar confiança a la societat que hi ha sortides a l'actual crisi socioeconòmica si les universitats, empreses i administració treballen conjuntament en el marc dels principis i bones pràctiques de la societat del coneixement.

L'objectiu d'aquest programa és posar en valor el paper de les universitats, els centres de recerca, els centres tecnològics i de les estructures de transferència i innovació en el desenvolupament econòmic d'Espanya, reactivant els projectes públics i privats posats en marxa pels promotors de l'agregació estratègica del campus d'excel · lència Campus Iberus, en el marc del programa Campus d'Excel·lència Internacional desenvolupat pel Ministeri d'Educació del Govern d'Espanya durant el període 2008-2011.

TEXT: Servei de Comunicació Universitat Pública de Navarra