2 de febrer de 2010

La UdL investigarà amb científics siberians l'efecte del canvi climàtic en els arbres

. Un conveni amb la Universitat Federal de Sibèria permetrà també l'intercanvi de professorat i alumnat
audio
Canvi climàtic. Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGE Jordi Voltas, a l'esquerra, durant el seminari celebrat a Sibèria
 Jordi Voltas, professor del departament de Producció Vegetal i Ciència Forestal de la UdL, serà un dels científics espanyols que formarà part d'un departament internacional de recerca sobre canvi climàtic que promouen la Universitat Federal de Sibèria -referent internacional en l'estudi del clima mitjançant els anells de creixement dels arbres- i Banco Santander.

Voltas i el seu grup de Silvicultura, Ecofisiologia i Genètica d'Espècies Forestals de l'ETSEA, treballen des de fa anys en reconstrucció climàtica a partir de la informació que donen aquests anells, així com en estudis d'adaptació genètica dels arbres utilitzant isòtops estables (carboni 13 i oxigen 18) com a eina per interpretar les senyals climàtiques en els anells de creixement.

Pioners a nivell internacional en l'aplicació d'aquesta tècnica a restes fòssils vegetals, Voltas ens explica que canvis en el clima com ara la manca d'aigua o l'augment de les temperatures, queden enregistrats en els anells i que, poder interpretar-los, permetrà anticipar la resposta dels arbres, i també dels boscos, als efectes del canvi climàtic.

Canvis en el clima com ara la manca d'aigua o l'augment de les temperatures, queden enregistrats en els anells. Poder interpretar-los, permetrà anticipar la resposta d'arbres i boscos a efectes del canvi climàtic
Jordi Voltas, que també participa en diferents estudis de reconstrucció climàtica utilitzant la informació present en fòssils vegetals procedents de jaciments arqueològics de diferents indrets de la península ibèrica, Síria i Turquia, formarà part d'aquest grup d'experts internacional juntament amb científics russos, eslovacs i de les universitats de Santiago de Compostel·la, Cadis i Barcelona. Tots ells van participar el passat mes de novembre en un seminari dedicat a l'aplicació de tècniques de reconstrucció climàtica i de canvi climàtic en arbres a la localitat siberiana de Krasnoyarsk.

Després d'aquesta trobada, la Universitat de Lleida ha concretat la seua col·laboració amb la universitat russa amb un conveni marc que va ser ratificat en el darrer consell de Govern. Aquest conveni estableix que, a més de les diferents línies de recerca conjuntes que puguin establir-se en l'àmbit de la dendroclimatologia (estudi del clima mitjançant els anells de creixement dels arbres), ambdós universitats podran intercanviar personal docent i investigador i estudiantat. El conveni fixa dos professors i quatre alumnes com a màxim, per universitat, i per curs acadèmic. Per al proper curs acadèmic ja s'ha concretat la visita de dos estudiants russos a l'ETSEA.