18 de novembre de 2013

Gianluigi Colalucci: "No veig necessari limitar l'accés de públic a la Capella Sixtina"

. El director de la restauració dels frescos de Miquel Àngel obre el Congrés Internacional de Pintura Moderna a la UdL

Colalucci, restaurador de la Capella Sixtina, a la Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGECompany i Colalucci durant la xerrada a la Sala d'Actes / Foto: UdL
baixcorva
El director de la restauració de la Capella Sixtina i responsable dels laboratoris dels museus vaticans, Gianluigi Colalucci, creu que de moment no és necessari limitar l'afluència de públic al recinte per evitar danys als frescos de Michelangelo Buonarroti. Així ho ha afirmat a la Universitat de Lleida (UdL), on ha obert el primer Congrés Internacional d'Història de la Pintura d'Època Moderna. Colalucci creu que els actuals sistemes de ventilació i climatització són suficients per minimitzar el possible impacte de més de 5 milions de visitants anuals a la seu dels conclaves per elegir Papa.

I és que la humitat i el diòxid de carboni són els principals enemics de les pintures que guarneixen la volta de la Capella Sixtina. Gianluigi Colalucci hi va treballar durant 14 anys, entre 1980 i 1994, per recuperar l'esplendor de l'obra de Miquel Àngel. La gran sorpresa va ser la intensitat del color. "Fins llavors crèiem que era un pintor fosc, però l'harmonia policroma es veia com si hi hagués davant un vidre fumat", ha explicat l'expert italià. Miquel Àngel demostra en els seus frescos "una qualitat de color molt singular", destaca Colalucci, amb efectes tornassolats, parts en ombra i una lleugeresa de pigments molt purs "extremadament difícils d'executar".

Els treballs de restauració de la Capella Sixtina van netejar decennis de pols, fum d'espelmes i coles animals, usades per eliminar les marques de filtracions d'aigua. També van permetre a Colalucci analitzar les pintures centímetre a centímetre, descobrint les tècniques de l'artista renaixentista, com un ús mínim de la pintura al sec.

Unes 220 persones prenen part fins dimecres en la trobada, estructurada en 9 ponències marc, que aborda la història de la pintura entre els segles XV i XVIII. El Congrés està organitzat pel Grup de Recerca Consolidat Art i Cultura d'Època Moderna (ACEM) de la UdL que dirigeix el catedràtic Ximo Company. Tant el rector de la Universitat de Lleida, Roberto Fernández, com el degà de la Facultat de Lletres, Joan Busqueta, han destacat l'alt nivell de les investigacions que realitza l'ACEM al seu centre, que "rep peticions d'arreu del món" per analitzar obres d'art.