17 de desembre de 2008

Una mostra fotogràfica inclou imatges inèdites de la Lleida ocupada per Franco

. "I al final... van passar" es podrà veure del 18 de desembre al 23 de gener al Campus de Cappont

Comandaments de l'exèrcit franquista i alemany pujant a la Seu. Foto: Victor Horn (Fons Fundació Caixa de Tarragona)
Un total de 25 fotografies, obra de Victor Horn (fotògraf alemany nazi) i Guglielmo Sandri i Michele Francone (legionaris italians del Corpo Truppe Volontarie que Mussolini envià a Espanya per donar suport a Franco) s'exposen per primer cop a Lleida en l'exposició "I al final...van passar. Lleida, imatges de derrota i ocupació", que s'inaugura aquest dijous a les 19.00h al campus de Cappont.

Aquesta mostra fotogràfica, que comissarien Xavier Goñi (responsable del Servei de Reproducció d'Imatge de la UdL) i Joan Sagués (professor d'Història Contemporània de la UdL), explica a través de 73 instantànies -amb el suport de mapes, plànols i premsa- com es van viure a Lleida els primers mesos de la revolució i la guerra (1936-1937), la batalla per l'ocupació de la ciutat des de la visió dels dos exèrcits enfrontats (els republicacions al marge esquerre i, els nacionals, al dret), així com l'estat de destrucció en què va quedar la ciutat després de l'entrada de les tropes franquistes.

L'exposició, instal·lada al Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de la UdL des de dijous 18 fins al proper 23 de gener, s'emmarca en la commemoració, aquest Nadal, del 70è aniversari de l'ofensiva definitiva que l'exèrcit franquista llençà sobre Catalunya. Amb aquella acció militar, que es tancaria al febrer de 1939, es posava fi a una llarga etapa de nou mesos en què les terres de Lleida havien quedat partides per un front de guerra establert al llarg dels rius Segre i Noguera Pallaresa, l'abril de 1938.

Poder veure totes aquestes imatges seguint un fil discursiu que narra la situació de Lleida des de 1938 fins a inicis de 1939, és una bona oportunitat per entendre millor perquè aquella guerra forma part d'un passat que no acaba de passar del tot
Les imatges van ser captades per diversos fotògrafs: els lleidatans Ramon Rius Capella (forner de professió) i Ramon Borràs Vidal (escultor tallista), José Demaría "Campúa" (que va acompanyar les tropes franquistes en el seu avenç des del front aragonès), Guglielmo Sandri i Michele Francone (els legionaris italians), Victor Horn (el fotògraf alemany resident des dels anys vint a Reus) i Albert-Louis Deschamps (fotoperiodista francès enviat a Espanya pel setmanari conservador L'Illustration).

Provenen totes dels llegats Porta i Ramon Rius de l'Institut d'Estudis Ilerdencs, de la Universitat de Lleida, de l'Arxiu Nacional de Catalunya, de l'Ateneu Popular de Ponent, de l'Arxiu General Militar d'Àvila, de la Biblioteca Nacional (Madrid), de la Fototeca Municipal d'Alcoi, de l'Arxiu Provincial de Bolzano (Itàlia), del fons de la Fundació Caixa de Tarragona, de l'Agència Efe i del Centre Documental de la Memòria Històrica (Salamanca). La premsa exposada prové del Fons Sol-Torres, dipositat a la Biblioteca de Lletres de la UdL.

Segons els comissaris de la mostra, "poder veure totes aquestes imatges, algunes d'elles identificades en els darrers anys, seguint un fil discursiu que narra la situació de Lleida des de 1938 fins a inicis de 1939, és una bona oportunitat per entendre millor perquè aquella guerra forma part d'un passat que no acaba de passar del tot". Totes les fotografies exposades estan incloses en un catàleg editat per Servei de Publicacions de la UdL.

MÉS INFORMACIÓ