16 de maig de 2013

La UdL recupera per la memòria històrica el trasllat de la presó de Lleida durant la Guerra Civil

. Edita un DVD sobre la ruta d'evacuació i un altre sobre l'impacte de l'aviació durant la II Guerra Mundial als Pirineus

Llocs de memòria amb història / Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGEEls guionistes, amb Conxita Mir i Joan Villarroya / FOTO: UdL
El periple que van seguir en plena Guerra Civil més d'un centenar de reclusos i els seus guardiansdes de la capital del Segrià fins a la frontera francesa és l'eix d'Ocupació i retirada. La ruta d'evacuació de la presó de Lleida (1938-1939), un DVD editat pel Servei d'Història, Documentació i Patrimoni i el Servei de Reproducció d'Imatge de la UdL, dins la col·lecció Llocs de memòria amb història, que es presenta avui a la Sala de Juntes del segon pis de la Facultat de Lletres a partir de les 19.00h.

Robert Duró ha investigat els Serveis Correccionals de Catalunya i l'exili dels funcionaris que van mantenir-se fidels a la legalitat republicana per realitzar-ne el guió. El cas del centre penitenciari de Lleida és una mostra de la trajectòria dels organismes republicans que, acompanyats de la població civil i de l'Exèrcit, s'anaven retirant a mesura que les tropes franquistes conquerien el territori català. Durant l'evacuació de la ciutat molts presoners van quedar en llibertat. Altres van haver de seguir un llarg viatge passant per una seu provisional a Solsona. Després van seguir camí cap a Vic, Olot i França.

Un dels fets més interessants és l'intent del Cap de Serveis del Preventori, Josep Castán, de salvar-ne la documentació. En plena batalla de Lleida, aquest funcionari va posar tots els papers del centre en un sac i el va dipositar en un dels darrers trens que partien cap a Barcelona. No se sap si el tren va arribar mai a la seua destinació, però, malgrat aquell esforç, els expedients dels reclusos van desaparèixer per sempre.

L'altre DVD que s'afegeix a la col·lecció és Avions i aviadors de la II Guerra Mundial als Pirineus, amb guió de Josep Calvet. El documental recull l'accident de dos aparells alemanys a les muntanyes del Pallars Sobirà. També se centra en els pilots que, des d'Anglaterra o el nord d'Àfrica, volen combatre al costat dels aliats. El més llegendari és el nord-americà Charles E. Yeager, el primer en superar la velocitat del so. L'aviador va ser detingut per la Guàrdia Civil a la Val d'Aran i va estar uns dies retingut a Sort abans de ser lliurat a les autoritats diplomàtiques dels Estats Units.

Durant la presentació d'aquests DVDs, el professor de la Universitat de Barcelona i coautor de l'Atles de la guerra civil a Catalunya, Joan Villarroya, pronunciarà la conferència L'aviació durant la guerra civil.

print enrera pujar