14 de maig de 2008

"Ja no saps que menjar per estar sa?: Fes cas als teus gens!"

. Un professor de la UdL proposarà dietes personalitzades als lleidatans a partir de la realització de tests genètics

Equipaments de la UdL
Davant de preguntes com ara perquè no aconsegueixo canviar el meu pes mengi el que mengi, o perquè no puc reduir el meu nivell de colesterol tot i no prendre aliments grassos, hi ha una resposta. Així ho afirma David de Lorenzo, professor de Genètica Humana i Nutrigenòmica de la Facultat de Medicina de la UdL. Segons explica, les respostes es troben en la nutrigenòmica, la ciència que estudia les interaccions entre gens i nutrients i el seu efecte en la salut humana. “Existeix una base genètica per explicar les diferents respostes que cadascú de nosaltres tenim amb la mateixa alimentació. De la mateixa manera que els gens determinen el color del cabell o dels ulls, els nostres gens també tenen a veure amb el funcionament del nostre metabolisme”.

La constitució genètica particular –continua- té a veure amb el grau en què la dieta influeix en la salut d’una persona. Per tant, és essencial un estudi personalitzat de la informació genètica per garantir una millora de la nostra salut a través de l’a limentació. Els tests genètics permeten també fer recomanacions nutricionals individualitzades per prevenir determinades malalties.

Amb l’objectiu de difondre aquesta ciència i sensibilitzar la població sobre l’important paper de l’alimentació en la salut, Lorenzo, juntament amb un equip de quatre d’alumnes de la titulació de Nutrició Humana i Dietètica de la UdL, tenen previst realitzar uns 200 tests genètics a Lleida i a Barcelona que serviran de base per elaborar menús personalitzats per a cadascuna de les persones que hi vulguin participar.

Els voluntaris, que es poden inscriure a partir d'avui a la web www.nutrigenomica.net, podran gaudir, pel preu d'un menú, d'un àpat personalitzat que intenti contrarestar l’efecte perjudicial de les seues predisposicions genètiques a determinades malalties relacionades amb la nutrició, com ara les cardiovasculars i l’osteoporosi. Durant l’àpat, l’equip de De Lorenzo, realitzarà entrevistes individuals amb cadascun dels inscrits en l’acció per explicar-los els resultats del test i la informació que d’ells se’n deriva. Abans però, els participants s’hauran de dirigir als centres associats a aquesta acció per a la recollida de la mostra (saliva), base del test genètic. Posteriorment, la mostra s’enviarà al Departament de Ciències Bàsiques de la UdL per al seu processament.

Pel que fa a Lleida, els sopars personalitzats tindran lloc el proper 18 de juny, a les nou del vespre, al restaurant Cassia (Rovira Roure 41-43), mentre que l'acció a Barcelona es durà a terme el 19 i el 20 de juliol a la Fira de Barcelona, en el marc de l'Euroscience Open Forum. La iniciativa de David de Lorenzo ha estat seleccionada per a ser explicada en aquest fòrum europeu interdisciplinari, el més important per a la presentació i debat de noves tendències en el camp de la investigació científica, que tindrà lloc a Barcelona del 18 al 22 de juliol.

La iniciativa del professor de la UdL compta amb el suport del Comissionat per a Universitats i Recerca així com de la pròpia Universitat de Lleida.

MÉS INFORMACIÓ

www.nutrigenomica.net