13 de juliol de 2011

Antich reivindica la plenitud de la vellesa a través de les obres artístiques tardanes

. La conferència del filòsof i professor d'Història de les Idees Estètiques de la UdG obre oficialment la 19a Universitat d'Estiu de la UdL
audio
Xavier Antich inaugura la Universitat d'Estiu de la UdL
Antich durant la conferència/ FOTO: UdL
baixcorva
"Les obres tardanes són les estranyes, les que irrompen sense que res del que hi ha darrera les hagi previst". Així, defineix el filòsof Xavier Antich aquelles creacions fetes en la darrera etapa de vida d'un artista. Lluny de la tendència actual en què la societat pot arribar a ser cruel amb la tercera edat, el professor d'Història de les Idees Estètiques de la UdG, planteja retornar a un escenari anterior on la vellesa tenia més a veure amb maduresa, plenitud i reconeixement, i no amb la pèrdua de facultats vitals.

La reflexió i la demostració que la tercera edat també pot suposar el moment àlgid de la creativitat d'un artista, va ser el tema principal de la conferència inaugural que va obrir la 19a edició de la Universitat d'Estiu de la UdL. Més d'una setantena de persones van seguir ahir dimarts la lliçó magistral L'última veu. Sobre l'estil tardà i la música de la vellesa, que va acollir el recent estrenat Centre Cultural "Les Monges" de La Seu d'Urgell. El públic, va poder comprovar, escoltant fragments d'obres de Beethoven, Schubert, Gesvaldo, Bach o Verdi; com el pas dels anys enriqueix la seua trajectòria musical, que conclou amb una etapa creativa on pren rellevància les obres considerades "inclassificables", fetes de forma desinhibida i sense ser autocomplaents.

Les obres tardanes són les estranyes, les que irrompen sense que res del que hi ha darrera les hagi previst (...) fetes de forma desinhibida i sense ser autocomplaents
Durant l'acte inaugural, que va comptar amb la participació de l'alcalde de la Seu d'Urgell, Albert Batalla, i del professor d'Història de la Música de la UdL, Màrius Bernadó, es va lliurar el guardó del Concurs de cartells de la Universitat d'Estiu, a la il·lustradora barcelonina, Anna Viñas Ozores. Les autoritats van destacar el paper clau de la UdL en la capital alt urgellenca i fins i tot Batalla va mostrar-se obert a col·laborar "per aconseguir augmentar la presència de la Universitat a La Seu més enllà del mes de juliol". Per la seua banda, Bernadó va destacar la funció dels cursos d'estiu de la UdL com "una aposta per la formació contínua que és important, té acollida, demanda i resposta".

Coincidint amb l'inici dels 19 cursos que s'ofereixen a La Seu d'Urgell, on s'han matriculat 327 persones, també es va inaugurar l'exposició "Retrat d'una ciutat" que està instal·lada al Centre Cívic "El Passeig" fins al proper 31 de juliol. La mostra és un recull de les instantànies realitzades pels alumnes del taller de fotografia de l'edició 2010 de la Universitat d'Estiu que va impartir el fotògraf Josep Bou. La 19a edició s'allargarà fins al proper 22 de juliol i, en termes globals, comptarà amb 763 persones matriculades en els 38 cursos que tenen lloc a Lleida, La Seu d'Urgell, Tremp, Àger, Erill la Vall i Seròs.