10 de novembre de 2009

versió en català

La UdL exporta els primers robots que redueixen costos i residus en granges de porcs

. Quatre se'n van al Canadà, dos a Girona, i un es queda a la Universitat de Lleida
audio
Robots que redueixen costos i residus en granges de porcs. Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGE Els IPF al laboratori Taller de Maquinària de l'ETSEA
Després de dissenyar diferents prototipus, el Grup de recerca en agricultura i ramaderia de precisió, agròtica i agrotecnologia de la Universitat de Lleida, que dirigeix el catedràtic Jesús Pomar, ha enllestit la primera sèrie professional del sistema robotitzat intel·ligent capaç de reduir costos i residus contaminants en granges de producció porcina. Quatre dels set robots construïts, anomenats IPF (Intelligent Precision Feeder), marxen demà mateix cap a la Facultat de Veterinària de la Universitat de Montreal, al Canadà, dos se'n van al Centre de Control i Avaluació del Porcí de l'IRTA, a Girona, mentre que el darrer restarà a la UdL per continuar fent recerca.

Desenvolupat en col·laboració amb l'Agriculture and Agri-Food Canada, aquest sistema robotitzat intel·ligent patentat per la UdL, va ser presentat ara fa un any i mig. Tot i així, els investigadors hi treballen des del 2004 amb l'objectiu d'implementar un nou concepte d'alimentació i gestió de precisió per a granges de producció porcina. Els resultats obtinguts en els darrers experiments demostren que aquests equips poden reduir el consum de proteïna i fosfor en un 25%, la qual cosa suposa una disminució del 35 al 45% del nitrogen i fòsfor dels purins i un estalvi de 4 a 7 euros per porc engreixat.

El sistema permet alimentar cada animal de manera automàtica segons les seues necessitats i rendiment, disminuint tant el cost de l'alimentació com la producció de residus contaminants
Aquest avenç dóna, segons Pomar, "un fort impuls al desenvolupament del nou concepte de porcinocultura de precisió i sostenibilitat de la producció porquina més respectuosa amb el medi ambient". Permet -afegeix- alimentar cada animal de manera automàtica segons les seues necessitats i rendiment, disminuint tant el cost de l'alimentació com la producció de residus contaminants, a més de ser capaç de mesurar paràmetres biològics com ara l'evolució del creixement, l'eficiència alimentària i l'estat de salut de l'animal. Tot això, conclou, pot simplificar i abaratir també la fabricació i distribució de pinsos a les granges.

Pomar preveu que en menys de tres anys es podrà disposar d'aquesta tecnologia a les granges, per la qual cosa s'han iniciat les proves precomercials i el redisseny de les màquines en format comercial.