La Geologia i la Interpretació dels Sòls per la Comprensió del Paisatge: Bases pel Geoparc de la "Conca de Tremp-Montsec"

Dates: del 18 al 21 de juny

programa en pdf

Aquest curs és la continuació de l’iniciat el curs passat, amb els objectius de presentar els sòls com una eina útil en els estudis del Quaternari, i això en diferents ambients climàtics i materials geològics en un recorregut al llarg de les Nogueres i fins a l'ambient atlàntic de la Vall d'Aran. Es lliurarà als participants el material base del curs amb informació sobre els punts que es visitaran per via electrònica, i s’iniciarà el curs presentant metodologies d’estudi de sòls al camp. Observarem i estudiarem les morfologies i característiques de sòls en relació al paisatge actual i la seva evolució en funció dels paleoclimes, com a resultat de processos edàfics concrets: mobilització de carbonats, d’argila, alteració de minerals i formació d’argila i podsolització.
El curs s’adreça principalment a professionals o estudiants de Geografia, Geologia, Enginyeria, Medi Ambient i Biologia, a professionals de l’àmbit educatiu, gestors del medi natural i a qualsevol persona amb una formació mínima en el Quaternari o en l’estudi de paleoambients.

Observacions: En les sortides de camp estaran previstes zones d’ombra i d’avituallament. Els alumnes hauran de portar roba i calçat còmode, una gorra, protecció solar, begudes i el dinar cada dia.

Llengües d’impartició: Català i castellà

Coordinació: Rosa M. Poch Claret (Departament de Medi Ambient i Ciències del Sòl de la UdL)
Equip docent: Jordi Adell Sospedra (Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya), Emili Ascaso Sastrón (Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya), Josep Carles Balasch Solanes (UdL), Jaume Boixadera Llobet (Departament d’Agricultura de la Generalitat de Catalunya i UdL), Dana  Pietsch (GeoPark Schwäbische Alb), Rosa M. Poch Claret (UdL), Joan Poch Serra (Geoparc Conca de Tremp-Montsec), Gonzalo Rivas Casamajó (Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya) i Asunción Usón Murillo (Universitat de Saragossa)

Durada: 25 hores lectives
Espai: Seu Territorial de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya a Tremp
Preu: 50 €
Places: 20

Dissabte 18
Equip docent
08.00-18.30 h Sòls del Pallars Sobirà i de la Vall d’Aran (sortida de camp)
Joan Ubach Isanta (alcalde de Tremp)
19.00-19.30 h Presentació i benvinguda al curs
Joan Poch
19.30-20.30 h Conferència inaugural: “Què és un Geoparc i com es gestiona?”

Diumenge 19
Equip docent
08.00-13.00 h Introducció a la geologia i geomorfologia del Pirineu i la Conca de Tremp (sortida de camp)
Sòls de la Conca de Tremp I:
1. Sòls descarbonatats (Comiols, Coll de Faidella i Bòixols)
2. Sòls vermells sobre diferents materials (Montsec)
Dana Pietsch
16.00-18.00 h Els sòls en el GeoPark Schwäbische Alb

Dilluns 20
Equip docent
08.00-13.00 h Sòls de la Conca de Tremp II (sortida de camp):
1. Perfil(s) del glacis de Talarn